”Skrynkliga tanter som har svårt att handla på nätet”. I veckan upprördes personalen vid KappAhl av uttalanden som gjorts av deras styrelseordförande Anders Bülow vid en intern diskussion om ”kvinnan mitt i livet” .

Kan det här verkligen stämma, och hur tänker andra klädkedjor på kundgruppen som är lite äldre?

Vi skickade frågan vidare till flera av dem, och fick svar av KappAhl, Åhléns och Lindex.

KappAhl: – Vi är djupt olyckliga

Först ut är KappAhls kommunikationschef Charlotte Högberg som svarar på frågan om hur viktig kundgruppen 60 plus är för KappAhl:

– Alla våra kunder är viktiga för oss! Oavsett ålder eller skrynklor.

Hur ser målsättningen för den gruppen ut i dag?

– Att de ska känna att vi har ett sortiment som passar dem och att vi guidar och inspirerar dem i modedjungeln. Vi vill att KappAhl är deras bästa alternativ.

Har den förändrats över tid?

– Nej.

Hur ser kunskapen ut om äldre kvinnors och mäns köpbeteende i era butiker?

– Det är oerhört viktigt att ha örat mot marken, nu mer än någonsin. Vi följer våra kunders köpmönster via säljstatistik, genom frågor vi ställer våra många kundklubbsmedlemmar och från generella data som hämtas in av externa parter.

Hur ser ni på den debatt som uppstått som en följd av de påstådda uttalandena?

– Alla vi på KappAhl är djupt olyckliga över att denna situation uppstått, det har stått tydligt i samtal med kollegorna idag. Jag var själv med vid tillfället som skriverierna refererar till.

– Min bild är att det som sades grundade sig på ett stort engagemang för KappAhl och vår kund. Från alla berörda. Vår kund är kvinnan mitt i livet och alla vi på KappAhl älskar och respekterar henne – precis så som hon är! Det är med henne för ögonen vi arbetar varje dag, med stor stolthet.

Lindex: – Alla är bra som de är

På Lindex svarar Kristina Hermansson, som är kommunikationsansvarig, i allmänna och positiva ordalag:

– Vi välkomnar alla som uppskattar vårt mode och vill handla hos oss på Lindex. Vi jobbar inte utifrån olika ålderskundgrupper utan när vi tar fram vårt mode står vår primära målgrupp i centrum: den modeintresserade kvinnan mitt i livet som ofta har barn. Vi följer våra kunders köpbeteende oavsett ålder eller kön för att kunna ge den bästa möjliga shoppingupplevelsen. Kvinnan är allt för oss på Lindex och vi tycker att alla kvinnor är fantastiska precis som de är.

Åhléns är det företag som kanske tydligast vill visa på ett målmedvetet arbete för gruppen äldre.

Åhléns: – Alla ska känna sig sedda

Weronica Nilsson, PR- och kommunikationschef:

– Åhléns värdegrund bygger på mångfald, hållbarhet och allas lika värde. Vi är ett varuhus för alla och utgår från att oavsett vem du är, var du kommer ifrån, hur du ser ut, hur gammal du är och vem du älskar – så respekterar vi dig och välkomnar dig till våra varuhus.

– Vi har en kundgrupp i alla åldrar från 16 till över 90 och vi anpassar vårt sortiment och erbjudande efter efterfrågan framförallt baserat på köpintresse snarare än faktorer som till exempel ålder.

– Vi uttrycker våra kundvärderingar i vår kommunikation och reklam och väljer till exempel aktivt att arbeta med modeller och att lyfta fram nyckelpersoner med olika kön, bakgrund, storlek och åldersgrupper. Vårt mål är att alla ska känna sig sedda i vår kommunikation över tid och vi samarbetar löpande med kvinnor och män som är lite äldre för att vi vet att många av våra kunder är just i den åldersgruppen och att vi vill medverka till en bredare representation i reklam än just normen.

– Vi har gjort flera uppmärksammade kampanjer bland annat ”Gränslöst” som ifrågasätter normer kring vad man bör ha på sig vid en viss ålder eller en film med ”Världens snabbaste 70-åring” som blev väldigt uppskattade. Vi gör allt detta för att fler ska känna sig välkomna till oss!

Vi är inga tanter!

Sist, men inte minst, har vi fått en läsarreaktion: – Vi är inga tanter, vi vill ha moderna tuffa kläder vi också, skriver Berit:

– Ja vad ska man säga? Jag har inte ord, men tyvärr är det nog den inställningen de flesta unga har när det gäller ”gamlingar” – som en liten tös på t-banan sa en gång när hon kommenterade en kvinna i 40-50-års åldern som gick med krycka.

Flickebarnet ca 18-20 år var egentligen väldigt snäll eftersom hon bad en ung kille flytta på sig från sätet som är avsett för ”gamlingar” och gravida, med orden ”Kan du flytta på dej, den här platsen ska vara för gamlingar”.

Nåja, jag hoppas herr Bülow är gift med eller sambo med en väldigt ung kvinna. Så att han inte hinner se henne åldras!

För övrigt så är det en höjdare när Nyfiken Grå kommer i ”lådan”!!

Hälsar en skrynklig tant – som i och för sig tyckt att Kapp-Ahls sortiment börjar bli lite tantigt. Och nu för tiden finns det inga tanter – vi vill ha moderna, tuffa kläder vi också!!

Berit