Folk

Ann-Marie Skarp – sekreteraren som blev pirat

Ann-Marie Skarp, VD för Piratförlaget och en av de starkaste profilerna i bokbranschen. Foto:Catharina Ingelman-Sundberg

För inte så länge sedan utsågs hon till den största förnyaren i bokbranschen. Vår reporter Catharina Ingelman-Sundberg har träffat den nyblivna 60 plussaren Ann-Marie Skarp, förlagschef och VD för Piratförlaget.

När flygbolaget SAS gick som bäst på 1980-talet hade man en ledare med lång erfarenhet av flygbranschen, en chef som även vågade pröva nya idéer. Piratförlagets Ann-Marie Skarp kunde också sitt gebit med råge när hon efter tjugofem år på Norstedts tackade för sig och seglade vidare med piratflagg. Det nya förlaget blev en succé och idag är hon en av de mäktigaste i förlagsvärlden.

Född i Sollentuna för en halv silvertid sedan kom denna bokslukerska att föra en ambulerande tillvaro som ung. Fadern Åke var militär och familjen flyttade då och då mellan stationeringarna i Stockholm, Östersund och Sundsvall. I stenstaden i norr avverkade hon ungdomen och även om hon hade fyra syskon att umgås med var det böckerna som tog största delen av hennes tid. Hon läste minst tre i veckan och så är det än idag – låt vara att en del numera är i manusform.

Efter skolan flyttade hon till Stockholm och utbildade hon sig till sekreterare på Frans Schartaus Handelsinstitut. Då det blev dags för praktik ville hon jobba med böcker och hamnade på Sveriges äldsta bokförlag, Norstedts på Riddarholmen. Där satt traditionen i väggarna.

– Jag blev väl omhändertagen men allt var mycket gammaldags. Det hade varit anställningstopp där ett tag och man gjorde som man alltid hade gjort. När sedan förlagschefen Lasse Bergström ville ha en ny sekreterare efter en omorganisation fick jag jobbet.

Som chefens högra hand lärde Ann-Marie Skarp känna bokbranschen inifrån och allt som beslutades på möten och i förhandlingar tog vägen över hennes skrivbord.

– De bestämde och jag såg till att besluten verkställdes, sammanfattar hon som om det vore något enkelt och betydelselöst. När det egentligen är lättare att besluta än att verkställa.

Ann-Marie Skarp började sin sekreteraranställning i augusti 1974 och under sina tjugofem år på förlaget fick hon möta många av 1970- och 1980-talets stora författare. Några minns hon speciellt, som till exempel Isabella Allende och Erica Jong. Den latinamerikanska författarinnan Isabel Allende gjorde succé med sin Andarnas hus och hade en fascinerade personlighet och Erica Jong var dåtidens världskändis med sin öppenhjärtiga kvinnoklassiker Rädd att flyga. Boken gavs ut på Norstedts förlag 1975 och kom ut i nyupplaga så sent som till bokmässan 2010.

”Erica Jong besökte oss när vi skulle lansera boken. Hon var en hejdundrande sensation och det var skoj att få uppleva det. Vi lärde känna varandra och har fortsatt att ha kontakt genom åren.

Ett annat namn som Ann-Marie Skarp inte glömmer i första taget är Maria Lang, deckarförfattaren. Hon var deckarkändis på den tiden då deckare inte var så vanliga i Sverige och kvinnliga deckarförfattare en utrotningshotad art. Den gamla rektorn undgick ingen.

– Maria Lang höll sin omgivning i herrans tukt och förmaning och alla blev som små dockor in hennes närhet, berättar Ann-Marie Skarp. Därtill var hon bortskämd och lynnig. Det var en kombination det…

Epoken Maria Lang och hennes samtida tonade så småningom bort och förlaget från anno 1823 ömsade skinn. Generationsskiftet under slutet av 1990-talet gick dock inte helt smärtfritt när nya ungnamn drog in. I borgen på Riddarholmen uppstod en viss nervositet bland de anställda och Ann-Marie Skarps position förändrades. Då kom tankarna på något annat. Att gå till konkurrenterna lockade inte och lösningen blev att starta nytt. Hon tog Norstedts dåvarande bästsäljare och nuvarande make Jan Guillou med sig och tillsammans med Liza Marklund och Sigge Sigfridsson bildade de bokbranschens Stora Uppstickare. Året var 1999 och på bokmässan i Göteborg samma år kallades utbrytarna för pirater. Så fick också förlaget heta: Piratförlaget.

”Då var vi ju utmanare, men idag har namnet blivit fel. Pirater har ju fått en helt annan innebörd och det är jag inte så glad över. Vi identifierar oss ju inte med Piratpartiet och allt det där.

I dag har Piratförlaget blivit en av branschens stora och ett namnbyte inte lätt. När förlaget gav ut sina första böcker för tolv år sedan var de dessutom pirater på sitt sätt. Litteratur och bokutgivning var en dinosauriebransch där alla gjorde som man alltid hade gjort. Piratförlaget utmanade, kom med nya fräscha grepp och satte författarna i centrum. Med sin marknadsföring förnyade man hela branschen och tänkte dessutom nytt visavi ersättningen till författarna. När alla omkostnader är betalda delar förlaget och författarna på vinsten. Det rörde om i förlagskretsar. Nyligen utsågs Ann-Marie Skarp till den enskilt största förnyaren av den svenska bokbranschen under 2000-talet.

”Vi startade en annan ersättningsmodell och marknadsförde våra böcker. Då blev även andra förlag tvungna att marknadsföra sina böcker. Vi har nog kostat en del för dem”, funderar hon.

Inom branschen sägs hon vara en strategisk tänkare som alltid är beredd att utmana etablerade sanningar. Själv däremot håller hon en låg profil.

”Jag vet inte om jag är visionär. Jag har inte så mycket näsa egentligen. Jag gör bara det som skall göras”, säger hon.

Uppenbarligen räcker det långt för efter bara drygt ett decennium i branschen har Piratförlaget blivit en av de stora jämte Albert Bonnier, Norstedts och Natur och Kultur.

Vi är snabbrörliga och vill finnas med överallt”, säger hon.

Piratförlaget står för nytänkande och väl synlig marknadsföring. Ingen som tar tunnelbanan i Stockholm kan undgå att se att Liza Marklund och Jo Nesbø har kommit ut med nya böcker. Foto: Catharina Ingelman-Sundberg

Och i dagens dynamiska samhälle ger det resultat. Förlaget syns överallt och ligger ofta i framkant när de gäller nya företeelser. För ett antal år sedan när ljudboksförlagen bläddrade bland sina nio till tolv CD skivor gav Piratförlaget ut Roslund & Hellströms bok Edward Finnigans upprättelse i MP3 format – endast en skiva. De böcker som Ann-Marie Skarp och hennes kolleger gav ut syntes på inhyrd fönsterplats hos bokhandlarna och nu senast pryder en stor bild av Liza Marklund flera T-banevagnar. Stressade pendlare sjunker ned i t-banesäten omgivna av fiktiva bokhyllor och målade bokryggar på väggarna. Zlatanboken i all ära, men nog lär böckerna på T-banevagnarna locka till läsande de också. Fräckt och nytt tänk.

Förut var Ann-Marie Skarp delägare och förlagschef för Piratförlaget, idag är hon dessutom VD. Och under makens skrivperioder läser hon det kapitel som han har skrivit under veckan och skriver ned sina synpunkter på hans manus. Det låter som ett yvigt arbetsprogram utan ledigheter någonstans, men förläggarpiraten trivs.

Jag jobbar för fullt med förlaget under veckorna och så åker jag ut till landet och tar igen mig på helgen. Det passar mig precis.

Att Piratförlaget går bra gör nog också sitt till, här härbärgeras många bästsäljande författare som till exempel Jan Guillou, Liza Marklund, Anne Holt, och Martina Haag. Även framgångsrika Marianne Fredriksson skrev på sin tid några böcker för förlaget.

”Jag satt med henne ute i Österskär och är otroligt lycklig över att få ha jobbat med henne. Hon var duktig på så mycket och en spännande personlighet att prata med. Sedan hade hon ett sådant vackert hem, vilken inredning och så många härliga växter. Jag är verkligen glad att jag fick uppleva det.

Piratförlaget satsar även på nya författarskap och vågar sådant som andra tvekar inför. Succéförfattaren Jonas Jonasson och hans klassiker Hundraåringen som klev ut genom fönstret är en bok som sex andra större förlag refuserade. Idag har den sålt lika mycket som Liza Marklunds Gömda och Sprängaren, den har översatts till över 20-talet språk och lär snart nå upp över en miljon sålda exemplar. Men att Ann-Marie Skarp skulle ha någon alldeles speciell tryffelnäsa för sådant som säljer anser hon inte själv.

– Vi vill ge ut böcker vi tycker om själva och ha en bra balans mellan etablerade och nya författare”, sammanfattar hon.

Om man läser minst tre böcker i veckan och har gjort så sedan ungdomsåren i Sundsvall, kan man självklart en hel del om böcker något som är en fördel i en bransch stadd i förändring. Visserligen har hon än så länge ingen läsplatta men engagerar sig i e-boken.

Ann-Marie Skarp och Piratförlaget sätter författarna i centrum. Foto: Catharina Ingelman -Sundberg

Det här med e-böcker är en balansgång. Har man för hårda skydd vill folk inte köpa, samtidigt får det inte vara för enkelt heller. Nu har vi en karenstid på tre månader innan våra böcker släpps som e-böcker och når biblioteken. Vi tycker det är viktigare att tillgodose den ärliga marknaden än att stoppa utvecklingen.

På Piratförlagets bokhyllor frontas deckare, historiska romaner och Feel good litteratur, men någon uttalad strategi om vad man ska ge ut finns inte.  Skönlitteratur, javisst, och svenska författare och nya författarskap, ja, men sist och slutligen är det fråga om kvalité.

– Allting handlar om hur bra manuset är, säger hon.

För dagen gläds hon åt att Jo Nesbø’s Gengångaren just har kommit ut och på nattduksbordet ligger Kristina Olssons senaste bok i korrektur. Men dagens färskaste nyhet är att Martina Haags höstbok Glada hälsningar från Missångerträsk snart ska bli film och det tycker hon är jätteroligt. När bok blir film.

Den dagen då Ann-Marie Skarp lämnade Norstedts på Riddarholmen blev det början till ett nytt Boksverige. En förnyelse som fortfarande pågår.

Ann-Marie Skarp: 

*Född i Stockholm 1952

*Bor på Östermalm och i Östhammar

*Gift med Jan Guillou, fyra syskon med familjer och 95 årig mor.

*35 år i förlagsbranschen. Började 1974 på Norstedts där hon var fram till 1999.

*VD & förlagschef Piratförlaget

*Sagt om att vara chef: ”It takes a lot more than fancy flying”

* Bland favoritböckerna: Sigrid Undset, Kristin Lavransdotter och Elsa  Morante, Historia.

Text och foto: Catharina Ingelman-Sundberg


Kommentera

Underhålls av Jenkler IT AB


Kontakta oss | Vi som gör Nyfikengrå
Ansvarig utgivare: Ingrid Lindgren