Ruggiga uppgifter kommer om en kraftigt ökande trend med digitala bankbedrägerier mot äldre. Under juli ökade antalet brott mot den här gruppen med hela 142 procent jämfört med samma period förra året. Allt enligt ny statistik från polisens nationella bedrägericenter, NBC, som presenterades i torsdagens DN.

Det är ofattbara summor det handlar om. – Tiotals miljoner försvinner varje månad, vi har sett fall där över två miljoner försvunnit och det är skrämmande siffror, säger Jan O Olsson som är förundersökningsledare och expert vid NBC till tidningen.

Oftast sker bedrägerierna via ett telefonsamtal, där den som ringer påstår sig komma från polisen eller banken. Och den som får samtalet är i många fall en äldre person i ett välbeställt område som efter lite övertalning frivilligt lämnar ut uppgifterna till sin bankdosa eller sitt bank-id. En stund senare kan pengarna vara borta från kontot. Och det är inte säkert att banken ersätter den förlorade summan.

Smart – och avskyvärt – av bedragarna kan man tycka, att rikta in sig mot en grupp som inte hunnit bli riktigt ”flygfärdig” på internet.

Digitala klyftan måste bort

Att det finns en digital klyfta mellan yngre och äldre har konstaterats i flera sammanhang. Men den har minskat rejält de senaste åren. Vi äldre har nästan kommit ikapp sägs det.

Enligt SCB:s statistik var det först 2009 som en majoritet äldre började använda internet. Då hade de yngre åldersgrupperna varit vana internetanvändare i flera års tid.

Under samma period har bankerna flyttat fram sina digitala positioner, och bit för bit avvecklat kontanthanteringen. Varningsrop har höjts, inte minst från pensionärsorganisationerna, som lobbat hårt för att lugna ner utvecklingen.

Det som nu behöver göras på bred front är en massiv digital utbildning av gruppen äldre. Hur man trycker på knappar och letar information är en sak. Men framför allt bör det satsas på att sprida kunskap om var riskerna finns och hur man ska förhålla sig på ett säkert sätt framför datorn. Sånt som redan är en självklarhet för de flesta unga användare.

Bankerna behöver också fundera över sina, för mindre nogräknade lättåtkomliga, digitala system. Something is rotten in it. Om man säger så.

Så här ska man se upp

SPF Seniorerna har påpassligt skickat ut dessa rader till sina medlemmar:

”Senast igår hade polisen ett ärende där en kvinna lurats lämna ut sina bankuppgifter och sitt kort till någon som utgav sig för att vara från banken! Lite senare var hon flera tusen fattigare!

Det är alltså inte Polisen

– som ringer dig om banken misstänker ett pågående bedrägeri.

– som ber dig logga in på din bank för att stoppa ett pågående bedrägeri.

– som skickar mail till dig att du är misstänkt för brott. Hur en delgivning av misstanke ska ske finns noga specificerat i Polisens föreskrifter.

– som skickar en länk där du uppmanas uppdatera dina uppgifter.

– som kommer hem till dig och ber dig logga in på banken.

– som ber dig lämna ut dina kortuppgifter.

Om du får ett samtal, mail eller besök som påstås vara från Polisen där du ska lämna ifrån dig personliga koder eller ombeds verifiera dig till exempel via BankID är det ett bedrägeri.”

Valfläsk

Nedräkningen har börjat, nu är det bara en dryg vecka kvar till dagen D. Politikerintervjuer avlöser varann i alla medier (hur orkar partiledarna att ladda om och om och om, kan man undra), och valfläsket blir allt generösare ju mer valdagen närmar sig.

Ett av dem, som riktar sig till gruppen pensionärer, har Socialdemokraterna kommit med: arbetsgivaravgiften till pensionerna ska höjas så att alla får 70 procent av sin slutlön från den allmänna pensionen.

I SvD häromdagen kommenterade privatekonomen vid SEB Jens Magnusson förslaget med att det kan vara början på en regelrätt pensionsstrid: – Om en regering och riksdag skulle driva igenom vallöftet utan att gå via Pensionsgruppen får man betrakta överenskommelsen som död.

Tipsa gärna om oss, se till att fler läser vårt nyhetsbrev!

Ingrid Lindgren
Redaktör och ansvarig utgivare