Folk, Tipsat, Tyckt

Banken som lär äldre kunder betala via nätet

– Kunderna är jätteimponerade av hur enkelt det är att sköta sina bankärenden via dator. Den som säger detta är Lars Berglund, chef för private banking vid Bergslagens Sparbank i Lindesberg.

Lars Berglund.

Lars Berglund.

Hans bank har sedan början av året arrangerat kurser för äldre kunder som vill lära sig hur man sköter sina bankärenden via internet. Och erfarenheterna är övervägande positiva. Så här svarar Lars Berglund på Nyfiken Grås frågor:

Vad är det för slags kurser ni ordnat för era äldre kunder?

Vi har främst ordnat teknikkurser där vi visar på de viktigaste funktionerna i Internet- och Mobilbanken.

Varför har ni gjort det?

För att förenkla för våra kunder, funktionerna är gör ju att kunderna kan sköta sina bankaffärer var de än befinner sig, enkelt, snabbt och säkert.

Vilka kommentarer har ni fått? Internt? Externt?

Kunderna är jätteimponerade av hur enkelt det är att sköta sina bankärenden via dator eller telefon.

Vilka lärdomar har ni dragit?

Att använda den nya tekniken har inget med ålder att göra, det handlar bara om att få inblick och utbildning.

Vad säger de som deltagit?

Det har varit jätteuppskattat och jag vågar säga att alla tyckt att det var mycket enklare än vad de trott.

Vad är svårast att lära sig om man är nybörjare på internet för att klara sina bankaffärer?

Det svåraste är nog steg ett, att komma i gång. Exempelvis att ladda ner appar samt att första gången gå igenom alla funktioner. När man väl gjort det så upplevs det enkelt.

Hur många har deltagit?

Jag kan tyvärr inte svara för hela banken då alla våra kontor har utbildningar löpande till och från.

Fortsätter kurserna?

Ja, vi har löpande utbildningar.

Finns det andra banker som ordnat it-kurser?

Det gör det säkert men jag kan inte namnge någon på stående fot.

 

 

Kommentarer är stängda

Underhålls av Jenkler IT AB


Kontakta oss | Vi som gör Nyfikengrå
Ansvarig utgivare: Ingrid Lindgren