Folk, Tyckt, Upplevt

Bertil Torekull: -Så snöper myndigheten den imperfekta äldre medborgaren

Bertil Torekull. Foto: sv.wikipedia.org

Bertil Torekull. Foto: sv.wikipedia.org

Kan JAS-piloter i superspeed testas i simulatorer, så kan äldre lokalbilister. Allt annat luktar diskriminering, skriver publicisten och författaren Bertil Torekull på sin blogg Kullerstenar i ett avsnitt som vi kan publicera på Nyfiken Grå i dag:

Jag har ett nytt bokprojekt på G som jag sysslar med i drömmen. Arbetsnamnet: ”Stora Demonteringen”.

Det handlar om hur människan, ju äldre hon blir, berövas verktyg efter verktyg i sin härliga livsutrustning, plockas isär och lär sig leva med vad som återstår, en lågbudgetperson rent instrumentellt, en växande skugga av sitt forna jag.

Så sköts t ex mitt högra öras hörsel bort i en olycka, det vänstra fick en obotlig smäll då blixten slog ned i en telefon. Shit happens, deldemontering ok.

Nå, kroppsligt förfall har varje sunt åldrande individ lagt in kalkylen. Dock lade jag aldrig in att besöket hos ögonläkaren i fjol för att kolla mina glas skulle leda till ”demontering” av körkortet. Glasen perfekta men efteråt säger doktorn att han är tvungen anmäla till Transportstyrelsen att min syn inte uppfyller lagens regler för körkortsinnehav! Hoppsan!

Det där är 15 månader sedan och jag beklagar att jag inte litade på optikern utan ville kolla med en riktig doktor. I november miste jag lappen, inga överklaganden hjälpte, jag får inte köra bil trots prickfria 62 år. Så snöper myndigheten den imperfekta äldre medborgaren, håller så rasen, bilisterna, ren. Ty utan körkort social kastrering.

Över denna liknelse kan man uppröras. Min fråga är en annan. Vilken roll ska en läkare spela visavi en patient som frivilligt undersöks? En roll av tillit förstås.

Läkare, präster, terapeuter, advokater är vår edsvurne om inte annat sägs – innan vi ses. Och inget besked fick jag innan jag gick in till doktorn att staten satt därinne, trots att synförmågan inte säger allt om en bilförare och ingenting om omdömet.

Klart vi ska anstränga oss skapa trygg trafik. Hela samhället bygger ju på bilen. För en duvmatande åldring med all yrkesverksamhet bakom sig är körkortet kanske mest en privatsak, för den ännu aktive är förlusten ett gravt ingrepp.

Du kan tvingas byta bostad (vilket jag förbereder), ge upp ditt arbete, förlora hundratusen på att sälja en nästan ny bil… Viktigast dock principfrågan: bör inte ögonläkare före undersökningen informera om plikten att anmäla till Staten om en patient enligt lag ej duger som förare.

Trots att det finns ett alternativ: att till patienten överräcka alla fakta att själv avgöra om hon/han klarar att köra, äldre folk kan faktiskt fatta egna svåra beslut.

 

Ett kort man inte vill mista...

Ett kort man inte vill mista…

För övrigt är yngre förare trafikens stora riskfälla. Därför bör simulatorer, inte låtsasobjektiva mätdata eller subjektiva specialläkares oförmåga att se hela människan i vitögat, avgöra känsliga körkortsfall. Kan JAS-piloter i superspeed testas i simulatorer, så kan äldre lokalbilister. Allt annat luktar diskriminering.

Bertil Torekull

Publicist, författare och en gång på 90-talet chef för Nyfikengrå-redaktören själv.

Kommentarsfältet är stängt

Underhålls av Jenkler IT AB


Kontakta oss | Vi som gör Nyfikengrå
Ansvarig utgivare: Ingrid Lindgren