Krönika, Samhälle

Blunda inte för den stora risken

Foto: transportstyrelsen.se.

Digitaliseringen av myndigheter – ja hela statsapparaten – liksom av företag har inneburit enorma effektivitetsvinster. Men den har gått så fort att få om några har hunnit med i svängarna. Man har varken hunnit eller förstått riskerna och än mindre minimera dem.

Händelserna på Transportstyrelsen har gjort oss uppmärksammade på att bombsäkra uppgifter om rikets säkerhet och personers skyddande boenden kan riskera att avslöjas.

Vi vet visserligen ännu inte om topphemliga uppgifter har hamnat i orätta händer. Risken att så skett är illa nog. Men det riktigt stora problemet är att de i dagens läge tycks vara så enkelt för hackare – med både goda och onda avsikter – att ta sig in i de ”bombsäkra” systemen. Det är då det smäller vilket vi sett åtskilliga bevis på runt om i världen.

Det är denna sårbarhet som måste åtgärdas med alla till buds stående medel. Men vad händer i ett land som Sverige? De stora frågorna hamnar i skuggan av det politiska spelet och sensationsmakeriet. Ministrar ska avskedas på löpande band.

Läs till exempel Expressens förstasida i dag tisdagen den 25 juli: SPARKA YGEMAN, Johansson eller Hultqvist och under rubriken K-G Bergströms kommentar: Futtigt, Löfven.

I drygt åtta år var jag själv ledarskribent på Expressen och känner igen kraven att ta ut svängarna och kräva den ene eller andre ministerns avgång när det hettar till. På den tiden var sådana krav mestadels kontraproduktiva om det verkligen var avskedanden man var ute efter.

I dag handlar det mest om sensationsmakeri från mediernas sida och politiskt spel från oppositionen. Man vill servera ett antal huvuden på ett fat – ju fler dess bättre – långt innan det är utrett var ansvaret verkligen ligger.

Att Transportstyrelsens outsourcing mot gällande lag är ett brott har helt visst fastställts. Den ansvariga generaldirektören har erkänt brott genom att godkänna strafföreläggande och har blivit av med både sin post på Transportstyrelsen och ersättningsuppgifterna i regeringskansliet.

Men vad har hänt som en följd av att den då nya generaldirektören Maria Ågren i april 2015 uppdrog åt IBM att sköta en säkerhetsklassad it-drift åt Transportstyrelsen?

Att Säpo ett halvår senare rekommenderat att övergången till IBM stoppas fick ingen verkan. Varför? Åklagare tog då upp fallet och utredde vårdslöshet med hemlig uppgift. Först i januari 2017 fick GD Maria Ågren sparken.

Under tiden har skilda statsråd, men inte ansvariga ministern Anna Johansson, fått kunskap om fallet. Ygeman och Hultqvist med flera bedyrar att de ”vidtagit erforderliga åtgärder” för att minimera den eventuella skadan.

Hur vore det att undersöka vad som gjorts innan vare sig pressen eller oppositionen kräver ett – som det verkar – godtyckligt antal huvuden på ett fat?

Det är bara ett drygt år kvar till nästa val. Visst är det begripligt att Alliansen ser sin chans att klämma åt regeringen ordentligt. En drömsits kan det verka om man mot förmodan får med Vänsterpartiet i en misstroendeomröstning.

Off with their heads! Så lyder ropen. Men är det klokt? Med tanke på det verkliga hotet mot landets och många medborgares säkerhet vore det långt bättre om vi fick en kraftsamling för att komma tillrätta med de frågor som hänger samman med digitaliseringens baksidor.

Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) har inlett ett sådant arbete. Där kanske man i stället slår huvudet på spiken?

 

 

Kommentera

Underhålls av Jenkler IT AB


Kontakta oss | Vi som gör Nyfikengrå
Ansvarig utgivare: Ingrid Lindgren