Tyckt, Upplevt

Det framtida Slussen en våldtäkt på Mälardrottningen

Vy från Fjällgatan, enligt det aktuella Slussenförslaget.

Det var med en riktig Zlatandribbling som politikerna i Stadshuset kollrade bort stockholmarna förra året. När alla som bäst höll på att förbereda midsommarfirandet smög våra folkvalda in det kontroversiella beslutet att riva Slussen. Ett beslut som kommer att kosta minst 8 miljarder och förstöra de centrala delarna av Stockholm.

Anledningen: En konstellation byggherrar och politiker vill bygga hus och gallerier.

Ursäkt: Slussen är en gammal och sliten konstruktion som behöver rustas upp.

Slussen skapades på 1930-talet som en följd av det trafikkaos som då rådde på Södermalm och Skeppsbron. Lösningen blev Tage William-Olsson och Holger Bloms geniala trafiklösning med klöverbladen.

Idag tänker ingen på att trafiken flyter på ganska bra här.

Ingen tänker heller på att denna trafiklösning ger fri sikt mellan Södermalm och Gamla stan och en underbar stockholmsvy från bägge håll.

Nuvarande Slussen bevarar således inte bara den fria sikten över stora delar av Stockholm, här har vi även en trafikrondell som löser ett stort trafikproblem. En rondell i flera våningar. Denna klöverbladskonstruktion är så genial att den löste upp de tidigare trafikstockningarna på Skeppsbron och Södermalm så smidigt att man alldeles har glömt att de fanns.

Genom åren har dock trafikrondellen dessvärre inte underhållits tillräckligt. Idag behöver Slussen därför rustas upp och göras mer attraktiv för fotgängare och cyklister samtidigt som konstruktionen måste förstärkas. Men detta är ingen ursäkt att förstöra och riva. Att renovera nuvarande Slussen kostar nämligen inte en bråkdel av de åtta miljarder skattebetalarna nu förväntas punga ut.

Vill vi ha en mur av betonghus framför Södermalm, en 2000-talets Berlinmur av gallerier och byggnader som förstör den fria vyn mellan Gamla stan och Södermalm?

Vill vi dessutom ha en åttafilig motorväg i centrala Stockholm, mitt i en av Europas vackraste städer?

Jag tror inte det.

Och föresten, ingen tycks ha tänkt så mycket på vart bilarna ska ta vägen när den åttafiliga motorvägen tar slut? Ska det bli vändplan i Storkyrkan? Eller kanske en svängom på Mariatorget?

I dessa klimat- och växthuseffekttider kan man också fråga sig vad politikerna tänker göra med bilavgaserna från alla dessa fordon som tuggummikrypande och hostande försöker ta sig fram på Hornsgatan, Katarinavägen, Skeppsbron och vart de nu annars råkar förirra sig.

I ett försök att mildra Slussenförslaget har man diskuterat en neddragning från åtta till sex motorvägsfiler mellan Södermalm och Gamla stan. Det är ingen lösning. Redan på pappret dömer stadens egna tjänstemän ut förslaget och menar att då måste biltrafiken minska redan från dagens volym.

Den enklaste och billigaste lösningen vore att rusta upp och behålla nuvarande Slussen.

Bra för oss, men inte så sexigt, förstås, för beslutsfattarna…

Ödesbeslutet om Slussen kan tas redan 28 november. Rädda Slussen. Klockan är fem i tolv.

 

 

 

Kommentera

Underhålls av Jenkler IT AB


Kontakta oss | Vi som gör Nyfikengrå
Ansvarig utgivare: Ingrid Lindgren