Folk, Tipsat

Det går långsamt för äldre att våga sig ut på internet

Någon som kan förklara varför vi seniorer har så svårt att våga oss ut på internet? Det är inte farligt. Det gör inte ont. Det krävs inte mer än tillgång till internet (och en dator/smartphone/läsplatta förstås).

När det ger hur mycket som helst i utbyte. Nya vänner, gamla vänner, information om sånt man behöver ta reda på – sjukdomar, resmål, nyheter, information om pensioner, försäkringar, födelsedagar -, sånt man vill handla, och får hemskickat fram till dörren, bankärenden, köpa biljetter –  name it…

I stället för att sitta i långa telefonköer. Skriva brev. Skicka vykort. Eller vad man nu tycker är bättre än de digitala möjligheterna. (Det kan man förstås fortfarande göra  när man har tid och lust).

Fördomarna är starka i just vår generation. Den där kompisen du trodde hängde med i tiden, han/hon vill inte vara med i något socialt nätverk. ”Någon kan se mig, någon kan göra något fult med mina bilder, jag bryr mig inte i vad mina vänner gör, vi pratar i telefon, eller träffas, det räcker.”

Den där kompisen har inte förstått allt fantastiskt som händer när man ger sig in i internetvärlden. Det kommer inbjudningar, dina vänner skickar små meddelanden, de delar länkar om nyheter och debatter du aldrig skulle veta om annars. När du inte vill nås är det bara att stänga av, lägga undan, sätta ner ljudet.

Att ”folk/vem som helst” kan se dig kan man (jag) ta med en nypa salt. Jag skäms inte över att dela en debattartikel, skäms inte över att lägga ut en bild på något gott, något vackert eller något annat jag snubblar över. Det mest privata håller jag såklart för mig själv.

Lika självklart ser jag till att det bara är mina vänner som kan  se det jag publicerar på facebook. Om jag inte väljer att låta gud och hela världen göra det… Valet är alldeles mitt eget. Ingen ond makt kan lägga sig i.

Tidningen läser man – nästan – lika bra som på papper. En digital prenumeration kostar hälften så mycket och tidningen bär man med sig i datorn vart man än åker. (Den ser likadan ut som på papper, om nu någon skulle undra).

Internettrenden är visserligen uppåtgående, men minsann inte över hela linjen.

Svenskarna och internet 2014 heter en rapport från .SE (Stiftelsen för internetinfrastruktur) som släpptes igår. Den har tagit tempen på just det, hur vi svenskar använder internet och sociala medier. 3 000 svenskar har frågats ut, och den enda tydliga trenden uppåt i åldrarna 46 – 75 år är facebookanvändandet. Det har ökat från 49 till 56 procent det senaste året.

Vackert så. Men inte är det många av oss gamlingar som upptäckt Instagram, årets stora internetkomet. Andelen svenskar som använder den populära fototjänsten har ökat från 15 procent förra året till 28 procent i år.

Vi i vår generation håller oss allra mest till epost. Om vi ens har en egen adress, många äkta par delar på ett epostkonto. I tider när det går på några klick att öppna ett nytt epostkonto i sitt eget namn.

En av fem använder den omtalade mikrobloggen twitter, inte heller här är det den äldre generationen som håller sig framme (ps bättre nyhetskälla finns inte, det är bara att hänga på några av alla nyhetstjänster som finns där ute ds).

19 procent av de 3 000 i studien svarar att de besöker twitter någon gång, sex procent att de gör det dagligen. Användningen har i princip stått still sedan 2013.

Fotnot:

Instagram är en gratis mobilapplikation för fotodelning och ett socialt nätverk som lanserades i oktober 2010. Programmet tillåter användaren att ta bilder, lägga på ett filter och därefter dela med sig av bilden till olika sociala medier, som Facebook och Twitter.

Twitter (engelska för ’kvitter’ eller ’kvittra’) är en social nätverkstjänst och mikroblogg där man skriver meddelanden, så kallade tweets, med en begränsning på 140 tecken. Dessa visas öppet på användarens profilsida. Användare kan prenumerera på andra användares meddelandeflöde, vilket kallas ”att följa” (engelska follow), en prenumerant kallas ”följare” (engelska follower). Allt enligt sv.wikipedia.org.

Kommentera

Underhålls av Jenkler IT AB


Kontakta oss | Vi som gör Nyfikengrå
Ansvarig utgivare: Ingrid Lindgren