Folk, Läst, Tyckt

En bitsk satir om svinn

Lars Berge. Foto: Ulrica Zwenger.

Lars Berge. Foto: Ulrica Zwenger.

Samuel Bross har läst Svinn av Lars Berge:

En kompis till mig berättade häromsistens att ett av de större byggvaruhusen i Stockholms omnejd hade problem med svinn. En hel kader med vakter skickades in. De gick omkring bland montrarna dagarna i ända, med var sin varukorg med några småprylar i, för att övervaka de riktiga kunderna.

Övervakningen pågick länge utan att svinnet upphörde. Tills man kom på att det var personalen som plockade med sig varor efter stängningsdags.

Varor som får fötter är bara ett av problemen i Lars Berges nya bok Svinn. Den handlar om en ung man, Sven, som ursprungligen var en mycket välrenommerad reklamare som kläckt många av de slogans som vi nu har som en vardaglig del av vår språkvärld.

Men en dag går han i väggen och blir sjuk så länge att han blir utförsäkrad. Hans återkomst till den kommersiella värld som tidigare var hans språngbräda och levebröd blir som reklamutdelare på en galleria nämnd Folkhemmet…

Han gör det dessutom utklädd till jätteisbjörn. I den utstyrseln blir han en nobody, ett rundningsmärke för de stressade kunderna. Han ser allt, men blir inte sedd.

Som sådan upptäcker han en ung vacker kvinna som målmedvetet snattar. Han känner igen henne. Förut har de haft en intensiv kärleksaffär, nu blir han intresserad av vad som skulle kunna vara hennes drivkraft. En framgångsrik och vacker tjej i sina bästa år behöver inte snatta! Han vill förstå och kanske återuppväcka den gamla affären.

En galleria av denna dimension har naturligtvis också en bunt kontrollanter, övervakningskameror och secret shoppers. Det senare är en specialitet som numera många butikskedjor använder sig av. Folk som är anställda av butikskedjan självt för att köpa vissa varor och kolla hur butikspersonalen sköter sig.

Är de tillräckligt glada och förekommande, har de ställt upp lockvarorna på rätt ställe och föreslår de rätt produkter till de tvehågsna kunderna? Allt ska kollas för att kedjorna ska kunna optimera sin försäljning. Allt ska säljas, men inte med mördande reklam utan med ett smeksamt övertygande.

Lars Berge skrev tidigare inträngande långreportage i Svenska Dagbladet. Det var alltid lika roligt att läsa dem. Han slarvade aldrig med fakta och lyckades alltid hitta oväntad information i det material han presenterade. Därför är det med en djup insikt han nu formulerar sin skröna om den tänkta gallerian och ledningens behov av att kartlägga varje enskild kunds köpmönster.

I den sentida marknadskapitalismens efterföljd rekryterar ledningen arbetskraft som befinner sig i olika grad av utförsäkring och följaktligen får olika former av statliga stöd för att jobba. Sa jag att det var en bitsk satir?

Det är både fasansfullt och roligt när man får följa Svens vindlande väg för att å ena sidan återupprätta kontakten med den vackra flamman, å den andra vara lojal anställd. Och samtidigt motverka de personer i vaktstyrkan som gärna utnyttjar sina nya maktbefogenheter.

Men hur ska man förhålla sig om man misstänker att ens före detta flickvän planerar en attack mot konsumismens mecka? Vem ska man vara lojal mot?

Det är både svidande samtidskritiskt i beskrivningen av övervakningssamhällets resursallokering i det kommersiella templet men Berge lyckas också spetsa till problematiken med många slapstickartade situationer. Återigen har jag skämt ut mig på tunnelbanan med att skratta högt i morgonrusningen!

Svinn av Lars Berge. Wahlström & Widstrand. Pris ca 180 kr.

 

 

Kommentarer är stängda

Underhålls av Jenkler IT AB


Kontakta oss | Vi som gör Nyfikengrå
Ansvarig utgivare: Ingrid Lindgren