En myndighet som har ett hjärta för äldre. Så kanske man kan säga om Konsumentverket som i dagarna skickar brev till 79 000 skogsägare i hela landet.

Anledningen är att man noterat en trist trend. Oseriösa företag försöker sälja sina produkter till äldre personer som äger skog eller jordbruksmark.

– Det kan vara både telefonförsäljare och säljare som knackar på hemma hos folk. Säljarna kontaktar dem med syfte att sälja på dem något, för att sedan hänvisa till att de är företagare när de vill ångra sitt köp. Men ska varan eller tjänsten användas privat räknas man som konsument och lagens regler om ångerrätt gäller, säger Magnus Karpe, jurist på Konsumentverket.

I vanliga fall informerar Konsumentverket via sina webbplatser och sociala medier, men inte den här gången.

– Vi hoppas att det här initiativet ska göra att markägare vet hur de kan agera och att de vågar protestera om de drabbats.

Dela gärna på facebook och twitter – kommentera här på sidan!

Några fakta om den svenska skogsägaren:

Genomsnittsåldern är ungefär 60 år. Och den ökar från år till år, skriver Stora Enso skog på sin hemsida.

Den genomsnittliga köparen av skog är 51 år och den genomsnittliga säljaren 64 år. Det skiljer alltså bara 13 år mellan säljare och köpare vilket gör att föryngringen är liten hos svenska skogsägare.

Av de som säljer skog i Sverige är ungefär hälften män och hälften kvinnor, medan köparna till tre fjärdedelar är män. Den stora skillnaden kan bero på att det i många fall handlar om ett par där mannen gått bort och kvinnan ärvt fastigheten och sedan säljer den, tror Stora Enso.