Läst, Tyckt

F en roman om vad verkligheten är

Daniel Kederman. Foto: Heji Shin

Daniel Kehlmann. Foto: Heji Shin

Samuel Bross har läst F av Daniel Kehlmann:

Daniel Kehlmann fick sitt genombrott i Sverige med romanen Världens mått som, något fantasifullt, porträtterade två tyska forskare. Kehlmann hade här kärleksfullt tagit sig an två av Tysklands mest omhuldade vetenskapsmän, Alexander Humboldt och Carl Friedrich Gauss och sedan parodierat deras bästa egenskaper.

På bokmässan i Göteborg senast berättade Kehlmann hur han vände sig till PO Enquist som då red på framgångarna efter Livläkarens besök och undrade om man får begå våld på sanningen när man skriver om verkliga figurer. PO Enquist skakade på huvudet och förklarade att det nog var ganska olämpligt.

Varpå Kehlmann gick hem till sin kammare, skrev Världens mått, där han sorgfälligt undvek att följa den svenska författarens råd, kammade hem stor uppmärksamhet för denna roman och blev det årets mottagare av PO Enquists internationella pris till en yngre lovande författare!

Ungefär så ironiskt kan det gå till i Kehlmanns egna romaner! Den senaste, som kort och gott heter F, en titel som avbildas på omslaget som ett vacklande eller kanske oscillerande F, skulle kunna stå för Familjen Friedlands Fusk, eller kanske Fiktionens Förförelse handlar om tre söner som var och en blir framstående företrädare för vars sitt eget gebit. Verkligheten är inte så enkel som man skulle vilja tro.

Det märks att Daniel Kehlmann har haft ogement roligt när han skrivit romanen, kanske inte minst vid själva komponerandet. Han inleder en diskussion om vad verkligheten är och vad vi uppfattar som verklighet, när han i inledningskapitlet låter fadern, till vardags en obemärkt författare, ta med sönerna till en hypnotisör.

Fadern, en skeptiker och realist, försäkrar att sånt mumbojumbo inte biter på honom, men blir naturligtvis uppkallad på scenen till publikens stora förtjusning och får svara på inträngande frågor om sitt liv och författarskap. Efter föreställningen förnekar han all påverkan, men bryter ändå alla mönster, flyttar hemifrån och slår in på en helt ny och framgångsrik författarkarriär.

Den äldsta brodern blir katolsk präst, men tror inte alls på gud utan sitter hellre under bikten och försöker slå världsrekordet i att lösa Rubiks kub, om det inte vore för att det hörs när man vrider på kuben. Trons magi är honom fullständigt främmande.

Man kan inte tro att oblaten förvandlas till Kristi kropp, då måste man vara sinnesrubbad, menar han. Man kan som församling tro att prästen tror på förvandlingen, men det är det väl knappast någon som gör. Om man tror att det är en symbolisk förvandling, är det enligt katolska kyrkan kätteri.

Man måste tro, så är det föreskrivet. Men det kan han inte. Alltså blir han en gudsförnekare som inte ens kan försvara kyrkans trossatser men ändå utför dess ritualer till punkt och pricka. Eller så skyller han helt enkelt på mysteriet. Det är ett mysterium säger han när adepterna vill fördjupa sig i treenigheten eller någon annan detalj.

Den andre brodern blir ekonomiskt framgångsrik. Han blir en siare på sitt håll. Hjälper folk att placera sina pengar i säkra papper. Men även han är en charlatan och fifflare.

Snart blir intäkterna inte som beräknat, medan hans kunder tror att han fortfarande är en gudabenådad börsanalytiker. Och så börjar fifflet. De nya kunderna finansierar de gamla kundernas utdelning. Och de nya kundernas utdelning med ytterligare flera.

Ett vanligt ohederligt pyramidspel uppstår. Och större delen av hans tid går åt till att skyla över i stället för att fördjupa sig i finansvärldens finesser.

Den tredje brodern, som för övrigt är tvilling till ekonomisnillet är i stället en habil målare. Det sorgliga är att det är väldigt få som upptäckt hans genialitet.

När han lierar sig med en äldre ansedd konstnär inser han att han målar lika bra som denne! Följaktligen har han ett levebröd. Han målar under annat namn. Och som expert på denna målare kan han också antyda tidigare verk som ännu inte nått offentlighetens ögon, för att sedan måla dem!

Alla tre är bedragare var och en på sitt sätt, men alla tre anser sig själva vara det svarta fåret i familjen!

Hela romanen är en diskussion om vad som är verkligt och vad som är vår egen uppfattning om verkligheten. Vad som är sant och vad som är fiktion.

Det finns många bottnar i denna berättelse, och en del oväntade vändningar men under resans gång njuter man mest av hans kompositionsförmåga och finurliga intrigpusslande.

Mot slutet kan man till och med undra om själve fan inte har blivit religiös!

F av Daniel Kehlmann, Albert Bonniers Förlag. Pris ca 180 kr.

Kommentarer är stängda

Underhålls av Jenkler IT AB


Kontakta oss | Vi som gör Nyfikengrå
Ansvarig utgivare: Ingrid Lindgren