Kultur

Fascinerande inblick i skandalernas Bolsjoj

Bolsjojteaterns Maria Allash. Foto: Edge entertainment

Mia Bjelkholm har sett fyra av helgens nya filmer.

Bolshoi Babylon

Bolshoi Babylon är en fascinerande bakom scenen-dokumentär från Rysslands nationalscen Bolsjojteatern,  grundad 1776 och hemmascen för Bolsjojbaletten, känd bland annat för uppsättningar av Svansjön sedan första gången 1877. Efter 2013 också känd för skandalen med syraattacken mot balettens konstnärlige ledare Sergej Filin.

Filmen inleds med konstaterandet att Rysslands mest kända varumärken är Bolsjoj och Kalashnikov. Bolsjojteaterns betydelse för den ryska imagen framgår tydligt av alla försök från höga herrar att lägga sig i detaljer i teaterns liv.

Fansen är hängiva. Vi möter mannen som ägnar all sin fritid till Bolsjoj och enligt egen utsago sett alla föreställningar i 32 år!

Filmen följer händelserna under säsongen 2013-2014 då ledningen och baletten försöker lämna skandalerna bakom sig. Den skyldige bakom syraattacken, en balettdansör med stora ambitioner, fängslas och döms till fängelse.

Sergej Filin kommer tillbaka efter en lång och svår behandling av ögon och ansikte. Ny chef är då Vladimir Urin som är hård ”men rättvis” och ingen vän till Filin, som han blivit besviken på i ett tidigare samarbete.

Det gäller för Urin att tvätta bort korruption, interna intriger och maktspel hos medlemmar i styrelsen. Urin hävdar med bestämdhet att inte ens Putins försök att blanda sig i verksamheten påverkar honom.

Förutom en spännande historia och en inblick i en hård och tävlingsinriktad värld är filmen en njutning i dansstyckena när baletten uppträder eller tränar.

Brittisk dokumentär

Regi: Nick Read och Mark Franchetti

Medverkande: Anastatia Meskova, Ludmilla Semenyaka, Sergei Filin, Maria Alexandrova, Maria Allash, Vladimir Urin

Premiär 13 maj.

Mohammed Assaf (Kais Attalah) sjunger på bröllop med sin syster Nour (Hiba Attalah), och vännerna Ashraf (Ahmad Qasem) och Omar (Abdel Kareem Barakeh). Foto: Folkets bio.

Mohammed Assaf (Kais Attalah) sjunger på bröllop med sin syster Nour (Hiba Attalah), och vännerna Ashraf (Ahmad Qasem) och Omar (Abdel Kareem Barakeh). Foto: Folkets bio.

Rörande framgångssaga om palestinsk pojke

Idol

Fyra barn i Gaza älskar musik och bildar ett band. Där finns Mohammed Assaf (Kais Attalah)) och hans syster Nour (Hiba Attalah), en framåt och orädd pojkflicka. Mohammed sjunger, men bandet är mer en skrammelorkester eftersom riktiga instrument är omöjliga att få tag i.

Det lilla bandet uppträder på bröllop och den unge sångaren får hjälp att träna sin röst. När den äskade systern blir njursjuk blir en transplantation i Gaza för dyr och omöjlig för familjen att betala.

Mohammed erbjuder sig att donera en njure, men han är inte kompatibel med systern, som tyvärr dör. I denna första del av dokumentären strålar Hiba Attalah som Nour. Det handlar om syskonkärlek, vänskap och ambition.

I den andra delen av filmen har Mohammed, nu spelad av Tawfeek Barhom, tappat sugen efter systerns bortgång och börjar köra taxi.

Det är 2012 och Palestina har blivit en plats av förtvivlan. Livet har blivit mycket tuffare och den religiösa pressen ökar. Han vill inte sjunga, men uppmuntras av systerns dialyskompis, som han förälskat sig i, och bestämmer sig för att satsa.

Med ett falskt visum lyckas han ta sig till uttagningen av Idol i Kairo. Han gör succé med sin sång och vinner finalen av Idol i Beirut och blir Arab Idol 2013. Trots press från många håll vägrar Mohammed att utnyttja sin framgång i politiskt syfte.

Berättelsen om Mohammed är en rörande framgångssaga som ger en alternativ bild till den gängse rapporteringen om människorna och livet i Gaza.

Palestinsk dokumentär

Regi: Hany Abu-Assad

I rollerna: Starring: Kais Attalah, Hiba Attalah, Ahmad Qasem, Abdel Kareem Barakeh, Tawfeek Barhom

Premiär 13 maj.

Tom Hanks som affärsmannen Alan Clay och Sarita Choudhury som doktor Hakeem i Kungens hologram.

Tom Hanks som affärsmannen Alan Clay och Sarita Choudhury som doktor Hakeem i Kungens hologram.

Romans i ökenlandskap nuddar bara vid förtryck

Kungens hologram

Han har förlorat sitt jobb, sitt hus, sin fru och kan inte betala dotterns collegeavgift. Affärsmannen Alan Clay åker till Saudiarabien för att för en otålig chefs räkning i USA sälja in ett IT-system till kungen. Detta ska ske med en demonstration av ett holografiskt system. 

Demonstrationslokalen visar sig vara ett tält mitt ute i öknen utan wifi-uppkoppling. Clays team sitter sysslolöst, utan mat och luftkonditionering och väntar.

Gruppen är tilldelad en kontaktperson som är omöjlig att få kontakt med. Och Clay själv försover sig varje morgon och missar bussen till anläggningen. Han anlitar då en chaufför som efter en tid blir mer som en vän.

Tiden går och nöjet i det torrlagda landet är fester på de västerländska ambassaderna. Sidse Babett Knudsen, känd från Borgen, dyker upp som en förförande dansk affärskvinna som förser Alan Clay med bedövande sprit förpackad i en olivflaska.

En böld på ryggen tvingar honom till sjukhus där han mot all förmodan träffar en kvinnlig läkare. Ömsesidig sympati uppstår. Den enda andra kvinnan i filmen – detta är ju Saudiarabien – är en receptionist som dag efter dag beklagar kontaktpersonens frånvaro med olika bortförklaringar.

Saudiarabien är en diktatur med öppna avrättningar, ett hårt kvinnoförtryck, religiös fanatism och ett utnyttjande av gästarbetare. Detta är något som bara nuddas vid i denna romantiska komedi, som onekligen ger viss bitter eftersmak. Men miljöerna är storslagna och romansen rar om än inte så väldigt engagerande. 

Regi: Tom Tykwer

Manus: Tom Tykwer. Baserad på roman av Dave Eggers

I rollerna: Tom Hanks, Tom Skerritt, Jay Abdo, Sarita Choudhury, Sidse Babett Knudsen m.fl.

Premiär 13 maj.

Allonias Sebathu. Foto: Johan Palmgren.

Allonias Sebathu. Foto: Johan Palmgren.

Om den lille mannens envetna kamp

Taxiklubben

Allonias Sebathu arbetar som taxichaufför i skift som varar 12-13 timmar varje dag utan att få ekonomin att gå ihop för sin familj med tre väldigt gulliga barn.

Han startar Taxiklubben – en fackförening som ska kämpa för bättre villkor. Han får sparken från bolaget i Fågelviksgruppen som köpt upp ett antal taxibolag.

Arbetet med att försöka organisera de före detta arbetskamraterna går trögt och hans fru tröttnar på situationen. Allonias får flytta ut ur det gemensamma hemmet och får skamset söka hjälp hos sociala myndigheter. Men hans kamp mot ägaren till Sveriges största taxibolag, Rolf Karlsson, fortsätter enträget.

Han har Transportarbetarförbundet bakom sig. Och skam den som ger sig. Allonias historia är en berättelse om den lille mannens kamp mot de rika och mäktiga och om hur envishet kan löna sig.

Johan Palmgren gjorde förra året en omtalad dokumentär, Sextemplet, som handlar om två män som startar en ny utmanande klubb i Norrtälje och där moralpaniken blev ett faktum. Han har också regisserat flera uppmärksammade och prisbelönta filmer, till exempel Vikarien.

Svensk dokumentär

Regi: Johan Palmgren

Premiär 13 maj.

Transsexuella Jessica får wrestlingsbrottaren Michael på fall.

Transsexuella Jessica får wrestlingsbrottaren Michael på fall.

Bisarr underhållning med män i trikåer

Spandex Sapiens

Ännu en film om en wrestlingbrottare. Bilden av Mickey Rourke i filmen The Wrestler kommer för en inför finske Michael, född och uppvuxen i Kanada med finska föräldrar, i långt hår och trikåer. Pappan är frireligiös predikant.

Dåliga tider i Kanada får familjen att återvända till Finland där Michael introducerar wrestling som sport och bisarr underhållning.

Han brottas med den transsexuella Jessica inför en finnig gymnasiepublik. Att slå en kvinna är här roligt och underhållande och den unga publiken hejar ivrigt på. Michael, eller Starbuck som är hans artistnamn, har också en karriär i Japan.

Publiken påminner om den i Finland, även om japanerna verkar något mer chockade av misshandeln av Jessica. Men Michaels kropp tar stryk och han har svårt att behålla flickvännerna. Det är en ganska tragisk historia även om det finns ljusglimtar.

Finsk dokumentär

Regi: Oskari Pastila

Premiär 13 maj.

 

 

Kommentarer är stängda

Underhålls av Jenkler IT AB


Kontakta oss | Vi som gör Nyfikengrå
Ansvarig utgivare: Ingrid Lindgren