Debatt, Krönika, Livsstil, Vetande

Fet – bara av att se mat

Ser det gott ut blir du lätt fet av det. Foto: Tom Engström

– Jag blir fet bara jag ser mat, hör vi ibland folk i omgivningen säga och så skakar vi på skallen och tänker:
– Jaja, det kan man ju säga när man inte har karaktär nog att låta bli att äta mycket och fel.

Nu verkar det ändå som om det ändå ligger en del i att vi kan bli fetare genom att titta på mat, naturligtvis inte genom att bara titta på bilder av mat utan genom att synintrycken sätter igång vår matlust och får oss att äta mer än vi annars skulle ha gjort.

Detta är mycket intressant och utnyttjas av matfotografer och företag som vill sälja mer av sina produkter – fina matbilder – mer matlust – mer försäljning – tjockare människor – fler sjukdomar och i värsta fall sämre hälsa.
Många försöker banta och vissa lyckas så där ett tag men kommer ofta tillbaka till storätandet, kanske efter att ha sett bilder i magasinet eller bara tagit en titt i skafferiet där det i regel står alldeles för mycket lockande mat.

Synintryck och väldoft

Våra synintryck men också aromer gör att vi blir mer hungriga och äter mer än vi egentligen behöver. Så titta inte i mattidningar och ha så litet som möjligt av lockande varor i skafferiet så blir du kanske smalare.

Men om vi vänder på skutan och tänker på alla de äldre som inte får se någon god mat och inte känna några lockande dofter från den ”svarta” matlådan som kommer med bud, de blir inte särskilt lockade att äta och blir alltför ofta undernärda.
Hur vore det om vi tog de här rönen på allvar och gav dem vackra bilder på matlådan, väl- och trevligt tillagade portioner med goda aromatiska kryddor som förhöjde aptiten – skulle vi då få fler äldre som inte magrade så mycket och som kanske trivdes betydligt bättre med sitt liv.
Tanken tål att tänkas.

Åter till oss fettisar

Har vi mycket eller litet gemensamt?
Ja, en sak har vi i alla fall gemensamt, vi gillar blandningar som finns i s.k. processade matvaror, dvs det mesta är hoprört och förstärkt av socker, ofta ganska mycket, och salt, som det egentligen finns mycket litet av i naturliga råvaror, och dessutom fett som tillsammans med det andra skapar en riktigt fettande kost.
Det är många som tror att det är fettande att äta fett men så är det inte utan det är blandningen av socker och fett som ger oss hängbukarna.
Hängbuken är priset för att vi uppmuntrar hjärnans belöningssystem med den här sortens ätande. Gå över till icke processad mat, mer hela råvaror så äter du mindre och buken drar ihop sig igen, säger forskarna.

Sömnbrist kan ge fetma

Sovandet finns naturligtvis med i det här sammanhanget också. Allt gott i vårt liv hänger på något sätt ihop med att vi sover bra.
Sover vi dåligt blir vi  mer sugna på mat, går kanske upp och tar något lättlagat, ofta med mycket kalorier, i kylskåpet och får den belöning som vi längtar efter när vi inte har fått den goda sömnen.

Det är sedan länge välkänt att oregelbundna arbetstider lätt leder till skadlig fetma. och det är inte för inte som det kallas att tröstäta.

Kolhydrater, fett, proteiner och vatten är det huvudsakliga innehållet i vår kost.
Kolhydrater i bröd är mindre dåligt än rent socker och är i mindre doser rätt bra för kroppen vilket socker, i princip, aldrig är och bör undvikas.
Fett är nästan aldrig dåligt i måttliga mängder och det är ofta svårt att äta för mycket då man lätt blir äcklad av alltför mycket fett.
Vatten är både nyttigt och livsnödvändigt. Det går att dricka för mycket och bli ”vattenalkoholist” men det är mycket få människor som kommer så långt. De flesta dricker snarare för litet vatten om dagen vilket kan ställa till det på sitt sätt.
Proteiner är nog det mest intressant för dem som har fått för mycket ”häng” på kroppen. Protein mättar bättre än både fett och kolhydrater och det finns de som anser att det är betydligt lättare att gå ner i vikt om man ökar proteinmängden i maten på bekostnad av fett och framför allt på raffinerade kolhydrater som t.ex. socker.

Vi ska inte heller glömma bort att matens konsistens också har betydelse för vårt ätande. Det är effektivare att börja dagen med en portion gröt, utan alla söta tillskott, än att ta en torr skorpa och en kopp kaffe, två saker som nog är goda att ta på morgon men som vi definitivt inte blir mätta på trots att energiinnehållet är detsamma som grötens.

Hjärnan är en smula korkad

Kroppen, dvs hjärnan, är angelägen om vårt välbefinnande men är samtidigt litet korkad. Den ser ingetr värde i att tappa vikt utan tror att vi svälter och det måste åtgärdas så att vi behåller vår vikt.

Våra storhelger är ju i regel också stora äthelger, vi går upp i vikt och vi får kämpa mot kroppen fram till nästa storhelg och upptäcker att det är svårt att vinna den kampen. Kilona sitter där de sitter och ofta på samma plats som vi.
Alltså häng både bak och fram som vi skulle slippa om vi åt mindre och firade mer till jul och midsommar.

Motion och aptit

Då avslutar vi med det som halva svenska folket gillar, motion i olika former, från yoga till frivilliga gatlopp och ”stärkande” skogspromenader.
Men – det är inte självklart att man blir smalare av att kuta runt – kroppen är fiffigare än så.
Blir vi av med fettceller så blir vi ofta också av med lepsin, ett hormon som gör att vi blir mätta. Då ökar aptiten igen och vad gör ”naturens under” då?
Äter litet till förstås och så är vi, i bästa fall, tillbaka på plus-minus-noll.

Men ge inte upp, det finns experter som menar att det trots allt går att ändra på kroppens förbränningsförmåga med hjälp av en trägen träning.

Så, kort sagt, läs litet till i sommar och spring mycket
– allt för en frisk höst.

Några livsmedel som man blir mätt av vare sig de är nyttiga eller ej.

Det här blir man snabbt mätt på:
Potatis, fisk, havregrynsgröt, apelsiner, äpplen, bär, nötkött, fullkornsbröd, ägg, ost och linser
och allt detta är hyfsat nyttigt.

Det kan man däremot inte säga om de saker som man blir minst mätt av som exempelvis:

Goda, ganska nyttiga men inte så mättande
Foto: Tom Engström

Croissanter, munkar, chokladkakor, jordnötter, yoghurt, chips, glass, müsli, vitt bröd och bananer.

Yoghurt är väl OK, liksom bananer. De är dock mycket sämre mättande än äpplen och apelsiner.

Allt det andra i den senaste gruppen ska vi nog inte satsa på om vi vill slippa hängbuk och hängbak.

Kommentera

Underhålls av Jenkler IT AB


Kontakta oss | Vi som gör Nyfikengrå
Ansvarig utgivare: Ingrid Lindgren