Krönika, Kultur, Läst, Upplevt

Från stress till harmoni

Harmoni utan stress Foto: Tom Engström

Jag sitter i högsommaren. Funtimmersveckan går mot sin ände utan att det medfört alltför mycket regn.

Då, mitt i denna idyll, börjar jag fundera över en bok av Kristin Kaspersen, på svenska men med en titel på engelska, Good Morning.
Det stämmer bra, varje morgon på ön är ju en god morgon och det behövs ingen bok för att förstå det.

Good Morning av Kristin Kaspersen

Men Kaspersen tänker på något helt annat i sin bok. Hon vill att vi ska lära oss att gå från vardagens stress till harmoni och vilka steg som behövs för att göra det.
Att vakna och finna att varken kroppen eller huvudet vill delta i någon samverkan kan vara riktigt jobbigt.
Att motverka detta och få igång kropp och själ kallar Kristin Kaspersen att gå från rött till grönt tillstånd.

Första steget är att försöka att inte prestera just då utan istället arbeta med att komma tillbaka till ett tillstånd som innebär harmoni och balans och som ger en känsla av energi.

Hur gör man då om man känner sig trött eller omotiverad?
Andas lugnt – ta en promenad – gärna till en god vän som du kan samtala med. När du sett vad som fungerar kan du lägga undan det i ditt minne och ta fram det när du behöver det igen. Men, observera, tvinga aldrig fram detta tillstånd, det är meningslöst.

Vi tar det från början.
Först en Good Morning. Den kan du få om du ställer om väckarklockan och ger dig 15 minuter mer på morgonen. Det betyder att du kan äta frukosten i lugn och ro och göra allt annat i ett lugnare tempo vilket kan göra underverk.

Kroppsrörelser.
Titta på hur djuret gör när det vaknar. Det sträcker njutningsfullt på sin kropp. Det kan du också göra i sängen, eller i duschen, bara du ser till att musklerna får arbeta så att du vaknar och och känner dig piggare.

Frukosten.
Ett par ord om frukosten för det är nog den viktigaste delen på vägen mot harmoni.
Strunta i tidningar och titta inte på TV så dags. Då ska du bara äta och njuta av den väl tilltagna tiden.

Nu är chansen stor att du kan gå igång med arbetet och utföra det på ett mycket bättre sätt än om du är stressad. Visar det sig att du ändå inte kan komma igång med det du tänkt är det dags att tänka om och göra något helt annat eller göra en andningsövning bara det är utan prestationskrav.
När du sedan återvänder till den ursprungliga uppgiften kommer du att lösa den mycket lättare och snabbare.

Promenera.
Kom också ihåg att promenera minst 30 minuter per dag men det måste inte gå fort utan ta det i din egen takt. Effekten blir påtaglig,

Ta pauser.
När man kör fast beror det ofta på att man håller på för länge med samma uppgift. Ta istället tio minuter paus varje timme och det kommer att gå mycket lättare – under förutsättning att du inte plockar fram mobilen under pausen.
Många klarar inte en timmes arbete när knopp och kropp inte vill samarbeta. Då menar Kaspersen att man kan arbeta i fem minuter och sedan ta ett par minuters paus och så göra det några gånger utan att könna några krav på att ta upp arbetet direkt igen.
I de flesta fall får man sedan mycket lättare att fortsätta det arbete som kräver flit och koncentration.

Utveckla ditt inre lugn.
Det finns också många som gör sitt arbete under stress. Det där kan du bestämma själv.
Bestäm dig för att vara lugn och lita på att du får arbetet gjort i tid även om du inte arbetar under tidspress. Till din häpnad kommer du också att upptäcka att du faktiskt får mera gjort på samma tid om du inte är stressad.

Sova.
Nu kommer det som för många är mycket besvärligt; titta inte på TV och använd inte mobilen eller datorn efter klockan åtta på kvällen. Ät också före den tiden och låt bli mat och dryck efter åtta.
Se också till att sova minst sju, helst åtta timmar per natt så får du se en märkbar skillnad i din förmåga att orka arbeta längre pass efter bara någon månad.
Sover du inte tillräckligt, vare sig du är yngre eller äldre, så anstränger du både kroppen och själen och får en minskad arbetsförmåga.

Mitt lilla block och jag.
Det sista knepet av alla som Kristin Kaspersen lyfter fram är kanske inte så nytt men alltid lika effektivt – ett anteckningsblock vid sängen – där alla dina tankar, frågor och idéer kan skrivas ner och du slipper att våndas över om du kommer ihåg allt det där nästa morgon.

Att göra rätt sak på kvällen är ofta den bästa vägen till en Good Morning.
Så kan man kanske sammanfatta Kristin Kaspersens bok.

Kommentera

Underhålls av Jenkler IT AB


Kontakta oss | Vi som gör Nyfikengrå
Ansvarig utgivare: Ingrid Lindgren