Livsstil

Fylla 70 – let´s go for it!

Musik ska det va. Foto: privat.

1946 föddes ca 132 000 barn. ”46-orna” är den näst störst 40-talistgruppen efter ”45-orna” som är 135 000. ”47-orna” var bara 128 000.

Ingen årgång har sedan dess kommit i närheten av dessa tal. Alla vi som är i livet av 46:orna och 47:orna fyller 70 i år eller nästa. Hur många kan det vara? 200 000? Hur ska du fira det då om du inte redan klarat av det?

Tja, för många betyder det ångest och funderingar hit och dit: Ska jag fira eller inte? Orkar jag? Har jag lust? Har jag råd? Vad är det att fira förresten – att bli gammal? Kan ingen annan fira mig?

Du kan ju välja den enklaste vägen och ge tusan i alltihop, bara vänta och se om något händer, eller gå under jorden.

Foto: freeimages.com

Foto: freeimages.com

Men säg att du bestämmer dig för att, näää nu jäklar får det allt bli en fest. Kanske är det sista gången du orkar ta tag i ett festarrangemang. Men, ”70 är det nya 50”, så varför inte: Let´s go for it!

Nyfikengrå bjuder på checklista

I så fall finns det förstås många vägar att gå och många beslut att fatta på vägen. På nätet får du uppemot 100 000 träffar med käcka tips om du googlar ”70-årsfest”.

Nyfiken grå hjälper dig med en checklista byggd på egna och andras erfarenheter och lite nätresearch. Men ta det som en fingervisning. Alternativen är oändligt många…

Ambitionsnivå?

Den är det första du måste bestämma. Hur stort ska det vara? Hur många kan jag bjuda? Vilken budget har jag? Den bestämmer framför allt hur dyr lokal, mat och hur mycket dryck du kan bjuda på.

Tidpunkt?

När ska det ske? Bestämmer du dig för ett större partaj, särskilt på lokal, krävs ordentlig framförhållning, kanske ett halvår.

Detta för att hitta rätt lokal för att du ska hinna med all planering, och framför allt för att de du vill ha till festen verkligen ska komma (och inte skylla på almanackan).

Det är alltid trångt i maj och december med lokaler och alla almanackor. April och november kan vara bra festtider. Alltid kul att lysa uppvintermörkret i januari också.

Bjuda vilka?

Detta kan vara det svåraste? Vilka vill du verkligen bjuda, vilka är ”måsten”? Lokalvalet och budgeten kan sätta en gräns.

Här är det viktigt att låta processen ta tid så du inte glömmer någon. Göra listor och låta dem ”mogna” och så göra om. Hur mycket släkt, hur många vänner? Barn eller inte?

Alltid kul med åldersblandning men det kan också kräva lite extra hänsyn. Det är ju inte kul om festen blir så stor så du tappar närheten.

Klädkod/Tema

Populärt i dag är att ha ett tema för sin fest. Kanske gäller det främst den yngre generationen men visst går det bra även äldre åldersgrupper. 40-tal, 50-tal, 60-tal, film eller nåt. Ställer krav på gästerna och kan ju också kosta dem en del om man hyr kläder….

Klädkod?

Lika bra att säga i inbjudan hur du vill ha det. Annars kommer någon garanterat att fråga. Ska du ha svettig dans är det väl inte precis smoking som ska gälla….

Lokal?

Har du bestämt att du inte får rum hemma eller inte vill störa grannarna är det dags att leta lokal. Det kan vara tidskrävande eftersom det finns tusen varianter från dyra festvåningen till enkla källaren med medhavd mat och dryck.

Vanligast är att lokaluthyraren vill stå för maten och oftast även drycken. Vill du inte bara hyra en lokal (kan kosta från ca 5 000 -10 000 eller mer) och fixa mat själv är det dags att ta ställning till vad lokaluthyraren erbjuder.

Trerätters? Buffé? Ta reda på avbokningsregler och eventuell förskottsbetalning.

Mat

Ja, vad ska vi äta? Här kan du fundera över vad som ska vara festens fokus: ätandet, talandet, spex, musik, dans? Mycket ätande tar tid och det kan vara svårt att hinna med till exempel dansen. En buffé är billigare, sköter sig själv och tar inte så lång tid. Ger tid för annat.

Foto: freeimages.com

Foto: freeimages.com

Be köket märka alla rätter för allergiker, och vegetarianer. Kan vara kul för alla förresten att veta vad man äter och vad maten innehåller.….

Matkuvert kan kosta allt från ett par hundra till hur mycket som helst. Gör upp med krögaren vad som ska ske med buffémat som blir över. Servera senare som vickning?

Dryck

Tänker du bjuda på alkohol till maten? Viktigt att fundera över hur generös du ska vara mot dina gäster. Det är ju inte kul om det känns snålt…

När festen är över... Foto: Inge Josephson.

När festen är över… Foto: Inge Josephson.

Men plånboken måste få avgöra. Hur många glas per person har du råd med? Fördrink? Här sätter du en gräns redan när du gör upp med krögaren, antal glas per person. Sen får gästerna betala själva. Eller så får det flöda fritt.

Öl och alkoholfritt måste alltid erbjudas. Vin kan kosta vad som helst, mellan 50 och 100 kr/glas.

Musik

Levande musik är ju alltid en garanterad stämningshöjare. Burkad musik funkar kanske för ungdomskalas, men ett bra partyband går alltid hem – om du ser till att de spelar den musik du vill ha: rock´n roll, dansband, jazz, schlager eller blandat?

Foto: freeimages.com.

Foto: freeimages.com.

Det kan kosta förstås, 10 000-15 000 kr kan du få räkna med, om inte kompisen känner några gubbrockare som kanske lirar för hälften…

Gör upp med bandledaren om låtlistan så att du får det du vill ha och hur betalningen ska ske. Bestäm också om bandet ska bjudas på mat och dryck, när de ska börja spela respektive sluta.

Erfarna bandledare brukar säga att det brukar räcka med två s k ”set” dvs 2 x 10-15 låtar med paus mellan. Hur mycket tid du har på dig i lokalen spelar in.

Dans

Tycker du själv om att dansa vill du ha upp gästerna på dansgolvet. Med rätt musik i din smak kanske det inte är så svårt.

Vitt och grått på dansgolvet. Foto: Inge Josephson.

Vitt och grått på dansgolvet. Foto: Inge Josephson.

Att hyra in en dansinstruktör någon timme kan vara ett tips för att få i gång gästerna: bugg, lindy hop, tango, salsa….

Arrangemang/Quiz/Underhållning

Har du valt sittande bord så är det ju alltid kul att få igång snacket. Ett garanterat sätt är att bordet ska lösa en uppgift gemensamt, t ex i en quiz. Den kan göras på många sätt. Ett eller flera teman.

Ett kan knyta an till festföremålen. Då kan de som inte känner dig så väl få lite mer kunskap. Här kan du hitta många tips på nätet och i den uppsjö av frågeböcker som finns t ex ”Stockholmstestet” av Jeppe Wikström, 2500 frågor.

Sen finns ju tusen varianter på arrangerad underhållning under middagen: trubadur, trollkarlar, magdans, ståuppare…

Placering – eller inte?

Kan bli en riktig rysare. Ska gästerna tvingas ur sin komfortzon och lära känna andra? Eller ska tryggheten att sitta bredvid någon man känner ta över? Finns inget rätt svar här.

Antingen låter du slumpen avgöra i förväg genom att kasta upp alla namn i luften och låta dem falla ner. Eller så låter du gästerna placera sig fritt (då kommer inte komfortzonen att lämnas).

Eller så lägger du ner möda på att placera gästerna som du själv vill. Det kan vara mödan värt och visa på en omsorg om att dina gäster ska ha trevligt. Pussla ihop lite liknade intressen t ex. Vet du att någon är lite blyg kan du ju ta hänsyn till det…

Presentation

Sannolikt känner inte alla varandra. Då kan det vara kul att presentera alla gäster för varandra. Det kan göras på många sätt. Under middagen går du igenom alla kanske gruppvis för att spara tid.

Släkten, skolkompisarna, lumparkompisarna, studentkompisar, syföreningen, gympakompisar osv…

Viktigt att inte glömma någon! Sjung presentationen eller rappa den, bara den inte blir för långrandig. Vill du bjuda på dig själv kan du göra ett bildspel ur ditt liv som står i ett hörn och går runt runt via en OH-kanon.

Tal eller inte

Det är ont om bra talare. Långa och dåliga tal om ditt livs historia kan förstöra vilken fest som helst. Om ni ska hinna med annat, t ex dans gäller det att hålla ev talare kort.

Sätt gränsen redan i inbjudan, t ex inga tal eller visst är det kul med tal, men max 1-3 minuter. Eller ännu hellre: inga tal men gärna något upptåg eller spex.

Presenter

Har du kommit upp i den här åldern har du sannolikt inte behov av fler prylar. Om du tycker så är det enklast att redan i inbjudan slå fast: ”inga presenter, att du kommer är present nog”.

Foto: freeimages.

Foto: freeimages.

Men några framhärdar alltid. Det klassiska är då: ”okej då, en upplevelse kan ju vara kul” (vilket inte ställer mindre krav på gästerna…). Men räkna med att de flesta ändå kommer att ha med sig något, blommor, flaskor och liknande.

Toastmaster

Även om du inte tänkt dig några tal, blir det säkert ett och annat. Bra att överlåta organisationen till en toastmaster, som också kan hålla långtalarna i örat.

Tid

Sjuttioåringar kan vara hur pigga som helst eller tvärtom. Sannolikt finns flera åldersgrupper på kalaset. Inte så dumt att börja hyfsat tidigt om festen ligger på en helg, särskilt om det finns barn och kvällströtta med på gästlistan.

Plånboken…

En högst ungefärlig budget om du bestämt dig för fest på lokal kan se ut så här:

  • Vi väljer 50 personer buffé x 250 = 12 500
    Fördrink 50 x 90 4 500
    Dryck ca 20 flaskor x 300 6 000
    Kaffe 50×50 2 500
    Lokal 8 000
    Musik 10 000
    _______________________________________
    Summa 43 500

Har du bestämt dig för ett kalas så är det bra att göra en ordentlig budget, tidsplan och ett körschema om det är många inblandade.

Sen är det bara att blunda och åka på! Det kan bli hur kul som helst. Sen finns ett liv efter festen också. Men det är en helt annan historia….

Foto: freeimages.com.

Foto: freeimages.com.

Kommentarer är stängda

Underhålls av Jenkler IT AB


Kontakta oss | Vi som gör Nyfikengrå
Ansvarig utgivare: Ingrid Lindgren