Fråga: Hej! Jag har sedan fyra månader tillbaka varit hos regelbundna besök hos en sjukgymnast, jag har diagnoserats med en överansträngd ljumske/framsida lår (rectus femoris). Där jobbar jag mycket med bål och rygg stabilitet för att bygga upp det igen men har även jobbat lite med jogging.

Men jag förstår inte vad som är fel med muskeln, skulle du vilja svara på det? Sedan hur lång brukar läkningsprocessen vara för en sådan här skada? Jag tycker att jag just nu bara står still på samma ställe. Jag drar även upp det hela tiden och börjar få nedstämda blickar från både tränare och föräldrar. Det är ingen som tror att en läkningsprocess kan ta sån här lång tid för en muskel. Jag saknar även att springa så otroligt mycket!

Skulle verkligen behöva svar!

Hanna

Viveca svarar: Hej Hanna, tack för ditt mail.

Jag anar att Du är lite yngre än de så kallade ”grå”, då jag läser att du tycker det är ”jobbigt” med föräldrar och lärare som inte tycks förstå varför du inte blir återställd.

Detta är inte lätt mitt i ditt fysiska problem. Jag känner väl igen denna situation, efter flera års erfarenheter av elitidrottares skadesituationer.

Först några frågor: Hur gammal är du?

Vilka sporter utövar du? Hur lång är du? Har du vuxit snabbt någon period i ditt liv?

Hur är fötter, knän och höfter? Plattfot, hjulbent, kobent?

NÄR och HUR debuterade det hela? Akut eller smygande?

Har någon gjort en grundlig manuell (med händerna, inte apparater) undersökning med smärt- och obehagsritning av dig (på papper hur DU upplever besvären)?

Hur är det nattetid och i vila, eller stillavarande?

Strålar smärtan/obehaget neråt eller uppåt eller mot rygg /höft, insida lår? Känns det normalt när du kissar? Hur är det med eventuella mensbesvär – har de ändrat karaktär?

Innan man kan börjar fundera på hur lång tid det hela tar, och VAD man ska göra åt det, MÅSTE man ha en så säker DIAGNOS som möjligt, så att man vet VAD man ska kunna försöka behandla, och med vilka metoder apparater osv.

Alla fysiska besvär löser man ju inte med endast träning och töjning mm.

Jag vet inte vad din sjukgymnast avser med ”överansträngd rectus femoris ”. Har något speciellt hänt?

Jag har ingen erfarenhet (efter 66 000 patienter) av att långvariga ljumskproblem varit relaterade till överansträngd lårmuskel, om inte denna någon gång skadats.

Med skada,”trauma”, menar jag en våldsskada, slag mot, avslitning delvis, sår som läkt med ärr i muskeln osv.

Känns det bättre när du joggar, eller efteråt?

På en skala 0-10, hur ont gör det när det är som värst, respektive minst (hög siffra betyder mera ont)?

Känns det obehagligt om man tar ett rejält tag om låret, trycker , masserar den , sträcker ljumsken som vid M.Femoris töjning?

Känns det smärtsamt att känna, och trycka i själva ljumsken?

Har du kunnat förnimma någon eventuell nedsatt känsel i huden på den onda sidan, eller känner du att det sticker och domnar lite?

Vad lindrar? Piller, värme, kyla eller vila? Aktivitet? Muskelsalvor? Någon rörelse? Massage ?

Det är säkert inte alls fel att träna bål och rygg. Det har man alltid glädje av.

Men jag känner mig ytterst osäker på att endast detta som åtgärd leder situationen framåt för dig.

Har du någon gång i ditt liv varit med om en olycka? Allt från cykelvurpa till dumt fall i skidbacken, tackling i bollspel osv.

Vad menas med läkningsprocess? Är något SKADAT dvs avslitet, eller har du en tydlig inflammation (dvs ömt, varmt, rodnad, svullnad + nedsatt funktion)?

VAD är det som ska LÄKA ?

Som du ser kan jag inte alls greppa ditt sanna problem/besvär.

Jag rekommenderar dig att snarast söka upp någon som kan göra en grundlig ryggundersökning, samt alla intilliggande leder, med alla de manuella tester som finns att tillgå.

Tills vidare skulle jag fortsätta mina träningspass i bassäng. Jogga med Wet West och bra motstånds-övningar i vatten. Här kan du anpassa ditt motstånd genom hastigheten av rörelser i vatten eller genom att ta på ”fenor” på händer och fötter.

Simma lika mycket på rygg som på bröst. Glöm inte rotationsrörelser (vrida ryggen till höger och vänster, svänga med armarna och vattnet till axelhöjd, stående i bassängen).

Efter träningen i bassängen, in i bastu och om möjlighet där inne, annars direkt efteråt, rulla ihop till björnen-sover-ställning + kuta-svanka i fyrfota ställning.

Först när vi har en behandlingsDIAGNOS kan vi verkligen resonera om vilka åtgärder en sjukgymnast kan erbjuda och andra hon/han bör kunna rekommendera.

Skriv gärna direkt till mig. Min hemsida: www.viveca.se.

Mail: [email protected] Du får gärna visa detta för dina lärare, tränare och föräldrar, om du vill. Alla goda tankar från ett varmt och fuktigt Thailand, vid Siambukten i adventstider.

Låt mig veta hur det går.

Sawadee, hälsningar från Viveca Lithner Ask.