I Beijing eller Peking, vad man nu säger, är trafikstockningarna legio. Annat är väl inte att vänta i den kinesiska huvudstaden med sina drygt 14 miljoner invånare.

Märkligt ändå att trafiken inte bullrar mer, och att det flyter på, trots allt. Man kommer dit man ska, även om det ibland förefaller vara ett omöjligt projekt.

I dagen Beijing märks inte cyklarna så mycket. Det är inga horder av majestätiskt cyklande pekingbor, som när vi var där för tjugo år sedan.

Nu är det elmoped eller elcykel som gäller. Tysta och smidiga fordon – ser ut ungefär som en cykel med liten motor på – som lätt tar sig fram i trafiken.

Motorcyklar finns det inga alls, eftersom de är förbjudna!

Bussarna är gasdrivna, och låter lite mindre än vanliga.

Bilarna ser lika nya och prydliga ut som i vilken europeisk stad som helst. Möjligen är de ett nummer större, och en årgång fräschare. Men överallt rullar kända märken som Lexus, BMW, Volvo, Audi och Citroen. Utom taxibilarna, som är ett alldeles eget märke och tillverkas utanför huvudstaden.

Det är så stor efterfrågan på nya bilar att man släpper ett begränsat antal nya bilnummer i månaden. Bor man i huvudstaden har man dessutom bara tillåtelse att köra sin bil sex av sju dagar i veckan. Allt för att få ner trafikmängden så gott det går.