Nu börjar jakten på äldre bilförare igen. Två olyckor med äldre personer vid ratten har inträffat. Krav reses för att begränsa äldres möjligheter att köra bil.

Vid snabb sökning på nätet efter artiklar om olyckor finner jag bland annat ett antal TT-artiklar (Tidningarnas telegrambyrå) med statistik från Trafikverket. Där står ordagrant:

”Ungdomar mellan 18 och 24 år är överrepresenterade när det gäller dödsolyckor i trafiken”.

I samma artikel kan man också läsa att orsaken till att ungdomar under 25 år är inblandade i trafikolyckor ”kan hänvisas till att hjärnan inte är fullt utvecklad”.

Borde inte dessa uppgifter tas med när man ska diskutera ålder och mentalt tillstånd vid bilkörning?

Fotnot: 

Transportstyrelsen vill ställa högre krav på äldre förare – och deras läkare – för att kunna dra in körkort, skriver TT. Detta sedan två allvarliga trafikolyckor inträffat senaste tiden där äldre personer suttit bakom ratten.– Läkares anmälningsskyldighet fungerar inte som det är tänkt, det vet vi redan nu, säger Transportstyrelsens chefsläkare Lars Englund.

 I Sverige ska läkare anmäla patienter som inte längre är lämpliga som förare till myndigheterna. De är inte skyldiga att anmäla äldre, olämpliga förare om de i stället gör en muntlig överenskommelse om att den äldre inte ska köra bil mer. Enligt en ny undersökning från Transportstyrelsen är det bara ungefär 10 till 20 procent av dessa fall som anmäls. Nu utreder Transportstyrelsen om det är dags att skärpa kraven på läkare.