En gång tidigare har Lars Lerin ställt ut på Liljevalchs i Stockholm. Då var det som en av många deltagare på Vårsalongen. Nu fyller han alla museets salar med ett hundratal akvareller från åren 2002-2018. Det är en bländande och djupt berörande uppvisning.

En vägg med inramade fotografier på gatuhundar och hemlösa katter i avskalade miljöer är det första besökaren möter. Djurens utsatthet strålar ur ögonen och det går inte att värja undan med blicken. Så vad gör dessa bilder här? Jo, Lars Lerin har passat på att ta dem när han varit på besök hos makens släkt i Brasilien.

En av gatuhundarna. Foto: Gunilla Lindahl.

– Jag blev djupt påverkad av deras övergivenhet, förklarar Lars Lerin.

Mårten Castenfors, chef för Liljevalchs, har länge velat ställa ut Lerins målningar och nu när museet är nyrenoverat blir det äntligen av.

– Jag vill visa att Lars Lerin är en konstnär med tyngd, inte bara den folkkäre som gör bra ifrån sig i tv-rutan. Det är lätt att en så populär person avfärdas med ord som ”han är lite för snabb, det lite för fort…” men så är det inte, säger Mårten Castenfors.

En container full med målningar

Lars Lerin skickade en container med målningar och sa att Castenfors fick göra vad han ville med dem.

– Vi kunde ha fyllt två-tre Liljevalchs men det gick ju inte. Så jag valde det som stack ut och som visar allvaret i Lars konstnärskap.

Motivkretsarna är många. Här finns till exempel en hel sal som visar förödelsen i Syrien. Lars var där före krigsutbrottet och har använt gamla förlagor när han med tv-bilders hjälp skildrar krigets verkningar.

Vi ser inga människor men bakom byggnadsskeletten av stål och betong anas lidandet och döden. Bilderna blir som en påminnelse om att inte bara låta allt flimra förbi i tv-rutan utan att verkligen betrakta det som sker.

I Hemnets avskalade värld

I kontrast till utblickarna mot omvärlden blickar Lars Lerin in i Hemnets värld på Internet. I försäljningsannonserna är alla miljöer lika avskalade och stajlade. Vitt, vitt, grått, grått. Samma trendiga möbler överallt. Allt känns igen från tidningarnas inredningsreportage.

Här finns också en sal med målningar av trevåningslimpor från 60-talet. Alla husmiljöer är lika enformigt grå men med ett tillägg – en persisk matta hänger ute på piskstället i en av målningarna. Något har hänt.

Naturligtvis finns här också igenkännbara Lerinmotiv med natur, hus och båtar. De är ofta målade i mörka färger men ljuset tränger igenom.

– Men jag är inte dyster när jag målar, försäkrar Lars Lerin.

Lätt att förföras

Det är lätt att förföras av Lerins vackra akvareller av uppstoppade fåglar, men bakom döljer sig ett stilla liv utan kvitter och flax, påminner Mårten Castenfors som skriver så här i utställningstexten:

Bibliotek. Akvarell 2009.

”En parad av vacker förgänglighet i akvarell som för oss återkallar minnen av ett instängt och dammigt naturmuseum eller en skolsal i väntan på lärarens förmaning.”

Lerins noggrannhet och nit syns i de många målningarna från hans eget bibliotek och arkiv. Rad på rad i hylla efter hylla står böcker och pärmar och vill man så kan man försöka leta reda på en bok av till exempel Torgny Lindgren. En annan uppgift är att söka efter Alfred Hitchcook som står i ett fönster i den stora målningen Fönster mot gården, tipsar Mårten Castenfors.

Det är en omtumlande och berikande upplevelse att röra sig i Lerins olika bildvärldar. Gör det! Utställningen pågår hela sommaren.

Molnet. Akvarell 2014.

Fotnot: Utställningen ”Akvarellsommar med Lars Lerin” på Liljevalch i Stockholm pågår från den 18 maj fram till den 9 september. I utställningskatalogen finns 22 nyskrivna dikter av poeten Eva Runefelt. Poesi att avnjutas självständigt eller i dialog med målningarna.

LARS LERIN

Född: 1954 i värmländska Munkfors, där han också växte upp.

Studier: Gerlesborgsskolan och Konsthögskolan Valand i Göteborg.

Bor: Hammarö utanför Karlstad med maken Junior och barnen Rafael och Gabriel.

Känd för: Anses vara Nordens främste akvarellist. Folkkär genom tv-programmen Vänligen Lars Lerin och Lerins lärjungar. Har gett ut ett 50-tal böcker, varav Naturlära fick Augustpriset 2014 för bästa fackbok. Sommarpratat och vinterpratat i P1.

Det egna konstmuseet Sandgrund ligger i Karlstad.