Folk, Krönika, Livsstil

Musiken som förändrade världen – och Sverige

Monica Zetterlunds första framträdande på svensk mark efter den långa vistelsen i USA 1959-1960 var i folkparken i Krylbo. Foto: Bengt H Malmqvist.

I Sverige har det spelats jazz sedan 1920-talet, men vilka är de musiker som som har dominerat jazz-scenen i Sverige under alla dessa år? Det försöker författaren och journalisten Göran Jonsson ge ett svar på i sin omfattande bok på 365 sidor, Frihetens blå toner. En berättelse om jazzen i Sverige.

Så började jazzen i Sverige

Redan 1925 spelade en pianist med namnet Sam Wooding med orkester i revyn Chocolate kiddies på Cirkus i Stockholm, som brukar kallas det första jazzmusikaliska framträdandet i Sverige.

1933 besökte ingen mindre än Louis Armstrong Sverige för konserter i Stockholm, Göteborg och Malmö. I Stockholm var intresset så stort att fyra konserter fick arrangeras på Auditorium vid Norra Bantorget. Auditorium byggdes senare om till Vinterpalatset och är numera rivet.

Det sista stora amerikanska besöket innan andra världskriget bröt ut och isolerade Sverige från omvärlden var Duke Ellington, som under närmare tre veckor i april 1939 turnerade runt landet med sitt storband. Cirka 15 orter fick besök och på de mindre väckte orkestermedlemmarnas hudfärg uppmärksamhet.

Jazzen, moralen och Nalen

Göran Jonsson skriver att filmen Swing it, magistern! som hade premiär före jul 1940, med Alice Babs i huvudrollen väckte en våldsam moralisk debatt och att Alice Babs utmålades som en ”kulturfara för ungdomen”.

Dåvarande direktören för upphovsrättsorganisationen Stim, Eric Westberg, gick till häftigt angrepp mot långfilmen. Han ansåg att denna jazzfluga var”svartare än de flesta” och kallade Alice Babs för slyna. Alice Babs var då 16 år.

Göran Jonsson skriver detaljerat om olika ställen där man spelar och spelat jazz i Sverige och särskilt om Nalen som var hemvist för Nalen-bandet under ledning av Arne Domnerus under 1950- och 1960-talen. Arne Domnerus hade en dominerade ställning i Svenskt jazzliv under nästan fyra decennier.

Jazzens värmlandsjänta

Ett helt kapitel ägnas åt ”värmlandsjäntan” Monica Zetterlund från Hagfors i Värmland.

Redan 1958 gjorde hon sin debut på Nalen. Som tonåring hade hon börjat sjunga i pappa Bengts och farbror Lars orkestrar som spelade till dans i folkparker och på festplatser.

”Monica Zetterlund visade tidigt en förvånansvärd mognad som sångerska, med en utvecklad stil och naturlig känsla för frasering”, skriver Göran Jonsson.

Bara tre veckor efter premiären på Nalen debuterade Monica med EP:n Swedish Sensation. På den och den LP med samma titel kompas hon i huvudsak av Arne Domnerus orkester.

Monica Zetterlund var en ung nykomling och hade det inledningsvis tufft i den grabbiga miljö som präglade Arne Domnerus orkester, men hon tycks ha anpassat sig och lyckades hävda sig mot de både äldre och mer erfarna musikerna.

Många minns också Gyllene Cirkeln

Förutom Nalen så var Sveriges första jazzklubb av internationell klass Gyllene Cirkeln i ABF-huset i Stockholm. Det var på Bengt ”Abbe” Johanssons initiativ som Gyllene Cirkeln blev till i början av 1960-talet. Han uppvaktade ledningen för Konsum med sin idé att göra restaurangen till en modern jazzklubb.

Gyllene Cirkeln öppnade vid en tid när speltillfällena bara blev färre, skivutgivningen var skral och publikintresset stadigt minskade.

Göran Jonsson viger även ett kapitel åt klarinettisten Åke ”Stan” Hasselgårds smått häpnadsväckande karriär i USA fram till sin död i en bilolycka 1948, bara 26 år gammal.

Jazzen och det moderna samhällets tillväxt

Göran Jonsson går en del utanför ämnet och skriver bland annat om Multi Kulti och Proggen, rörelser som uppstod på 1970-talet. Några kända jazzmusiker som pianisten Bobo Stenson, barytonsaxofonisten Gunnar Bergsten och Bo Hansson spelade i gruppen Fläsket Brinner, som uppträdde på de berömda Gärdetfesterna i Stockholm.

Göran Jonsson konstaterar till slut att ”ingen musikstil speglar det moderna samhällets framväxt så väl som jazzen”, och det kan väl de flesta jazzintresserade hålla med om.

Esbjörn Svensson Trio återkom under hela sin karriär till Munkkällaren i Visby. Bilden är tagen vid deras spelning där 2006. Foto Karl Melander.

Göran Jonsson: Frihetens blå toner En berättelse om jazzen i Sverige. Carlsson bokförlag 2018.

  1. Lisbeth

    Jaså, Louis Armstrong var i Sverige en gång tidigare. Jag lyssnade på honom i Idrottshallen i Växjö ca 1955. Storslaget! Minns hur blodiga hans läppar var efter konserten. Lisbeth

Kommentera

Underhålls av Jenkler IT AB


Kontakta oss | Vi som gör Nyfikengrå
Ansvarig utgivare: Ingrid Lindgren