Samhälle

Nästan varannan 76-plussare står utanför internet

Omslaget på rapporten Svenskarna och internet 2018.

1,1 miljoner svenskar använder internet mer sällan än varje dag och 1,5 miljoner svenskar har inte mobilt bank-id.

Det här är siffror som borde mana många i samhället till eftertanke. De har tagits fram av Internetstiftelsen i en undersökning om svenskarna och internet 2018 och presenterades i går.

Många har redan kommenterat uppgifterna. Bland annat Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen, i en intervju i DN:

– Vi har nått nästan alla genom digitaliseringen, nästan alla använder internet. Det gör att samhället i stort börjar förutsätta att alla är på nätet.

Vi börjar nå den punkten nu när det inte går att vara medborgare om man inte är digital.

– Det blir en demokratifråga, för gruppen som inte använder internet sprider sig neråt i åldrarna. Det är visserligen fortfarande mest äldre men det finns andra tydliga aspekter, det är kvinnor, det är glesbygden och låginkomsttagare framför allt som inte känner sig delaktiga i det digitala samhället.

– Hittills i digitaliseringen har man kunnat stå utanför, man kan ha missat mycket information och det roliga med nätet, men det har ändå gått att vara medborgare. Vi börjar nå den punkten nu när det inte går att vara medborgare om man inte är digital.

Mer exakt ser läget ut så här:

Nio procent av 66–75-åringarna och 42 procent av dem som är 76 år eller äldre använder inte internet. Samtidigt uppger samtliga i åldrarna 16-26 år att de använder nätet.

Och här är fler resultat som krönikören Emanuel Karlsten lyfter fram i nättidningen Breakit.se ur den 114 sidor tjocka rapporten:

E-post och meddelanden

I princip har e-posten legat kring 95 procents användning sedan 2007.

Sociala medier

Inte sedan mätningens början har den dagliga sociala medieanvändningen ökat med så många procentenheter som i år. Dessutom ökar antalet som använder sociala medier “flera gånger varje dag”, från 24 procent till 30 procent.

Facebook

På sex år har den yngsta åldersgruppen gått från 68 procent till 16 procent dagliga facebookanvändare. Hela vägen upp till 35 år minskar daglig facebookanvändning. Det som ändå håller det uppe är ökningen i framför allt åldrarna 55-plus.

Totalt sett stagnerar facebook i daglig användning och den största åldersgruppen har nu blivit 26-35-åringar.

Mittpunkten har förflyttats ännu längre upp. Det är nu 46-55-åringar som flitigast skriver inlägg. Och det är 56-65-åringar som oftast delar andras inlägg.

Instagram

Följer ett förväntat mönster och växer snabbt – i daglig användning. Aldrig tidigare har det uppmätts en så stor ökning i procentenheter som i år, från 31 till 38 procent.

I åldersgrupperna är det som sticker ut de äldsta åldrarna: Nästan en dubblering i åldern 76-plus.

Twitter

Twitter är en ung plattform. Fortsatt är den största användargruppen 16-25 år, både mätt i dagliga och någon gång-användare.

  1. Kerstin Eltvik

    Bilden på 40-talisten i Nyhetsbrevet är väl ett gott exempel på ”Ålderism”! Kerstin Eltvik

Kommentera

Underhålls av Jenkler IT AB


Kontakta oss | Vi som gör Nyfikengrå
Ansvarig utgivare: Ingrid Lindgren