Samhälle

Nya pendeltågstationen i city – varför inga trappor?

En lååång rulltrappa. Foto: Ingrid Lindgren.

Apropå dagens kaos med de havererade rulltrapporna på Stockholm City och Odenplan återpublicerar vi denna rapport från november 2017:

I somras invigdes trafikverkets nya pendeltågstation i Stockholm som en del av Citybanan. Den gamla beprövade lösningen där pendeltågen från norra och södra förorterna stannade till som en del av Centralstationen är nu borta. I stället möts man av en blänkande fin kollektivapparat, där det är rulltrapporna som regerar.

Dela gärna på facebook och twitter – kommentera här på sidan!

Det har blivit en resa i sig att ta sig från perrongen, som ligger runt 45 meter under jord, längst ner under de övriga tunnelbanespåren, upp till markplan.

Tidigare handlade det om några trappsteg upp, nu är det en förflyttning som inkluderar antingen tre hissar eller lika många rulltrappor, varav en är rejält lång. Några trappor syns över huvud taget inte till. Hur kan det vara möjligt att planera så?

För oss lite äldre – och alla andra för den delen – betyder det här att man får räkna med längre tid för att nå gatuplan. Ska man däremot vidare med tunnelbanan är den nya lösningen både enkel och praktisk.

Vi skickade iväg några frågor till SL:s pressavdelning för att få veta hur trafikanterna reagerat på den nya stationen Stockholm city.

Presskommunikatören Jesper Petterssons konstaterar att den tagits emot mycket bra:

De allra flesta har varit väldigt positiva.

Har det kommit fler eller färre reaktioner än väntat?

Ungefär som väntat. Möjligen något färre med tanke på projektets omfattning och det stora antalet resenärer som nyttjar stationerna.

Vilka har varit mest förekommande?

Några har hört av sig om att det är för få sittplatser på stationerna. Det har också kommit synpunkter på långa avstånd samt långa rulltrappor.

Foto: Ingrid Lindgren.

Finns det särskilda synpunkter som ni fått från äldre trafikanter? I så fall vilka?

Långa avstånd samt för få bänkar på stationerna. Avstånden är ju svåra att åtgärda, de är som de är. Samtidigt beror det ju väldigt mycket på vart man ska resa huruvida avstånden är längre eller kortare jämfört med tidigare. De flesta har fått betydligt kortare gångväg till anknytningar med övrig kollektivtrafik.

Hur vanligt är det med ros?

Det ligger ju i sakens natur att det är vanligare med kritik än med beröm. Men i detta fall har stationerna fått väldigt mycket beröm.

Ris?

Se ovan.

Hur tycker ni själva att den nya stationen fungerar?

Mycket bra.

Har ni funderat över skyltningen för hur man letar sig igenom perrong och gatuplan? Anser ni att den är tillräcklig?

Den har förbättrats efter hand, speciellt strax innan invigningen då det fanns en del brister. Därmed inte sagt att allt är perfekt. Det finns anledning att se över skyltning kontinuerligt.

Om inte, vilka förbättringar skulle behövas?

Tydligare skyltning på Centralstationens plattformar om den nya vägen till pendeltågen.

Vad är ni själva mest nöjda med?

Att detta enorma infrastukturprojekt kunnat genomföras enligt tidplan och med minimala störningar för trafiken och resenärerna.

Foto: Ingrid Lindgren.

PS. Har du egna erfarenheter och synpunkter på hur det nya systemet fungerar? Mejla oss på [email protected] DS.

3 Kommentarer

  1. Agnes B

    Min erfarenhet är att det är mycket enklare och bekvämare att byta pendeltåg mot gröna linjen vid Odenplan, om man ska till ”stan”. Det är bäst att ta hissen längst fram i färdriktningen, så kommer man direkt till tunnelbaneperrongen, De få minuterna man förlorar på vägen med tunnelbanan (hållplatserna Rådmansgatan och Hötorget), vinner man tillbaka mångfalt när man slipper irra runt på Citybanans rulltrappor och korridorer vid Sthlms City.

  2. Tack Agnes för ett bra tips! Redaktören Ingrid.

  3. Gunnar Magnusson

    Se på Odenplan! Visst finns sittplatser! Men svåra att hitta! Och hittar man en stol, så är den så blank att man kanar framåt på stjärten!

Kommentera

Underhålls av Jenkler IT AB


Kontakta oss | Vi som gör Nyfikengrå
Ansvarig utgivare: Ingrid Lindgren