Livsstil

Nytt på Nyfikengrå – träna med oss!

RoseMarie Andersson.

Vem har inte behov av att röra sig under lite mer ordnade former? Åren går och kroppen består inte alltid i den form man skulle önska sig. Om man inte gör något åt det, vill säga.

I dag drar vi igång en alldeles egen satsning som vi kallar Träna med Nyfikengrå!
Den som ska vägleda oss är hälsocoachen RoseMarie Andersson, som med stor framgång startat grupper i seniorträning i Stockholmskommunerna Nacka och Saltsjöbaden.

Hon tycker att det pratas för lite om seniorträning. – Hela samhället tjänar på att hålla seniorer i form så länge som möjligt. Man måste förstå att kroppar inte är som traktorer som aldrig går sönder.

En gång i månaden ska RoseMarie presentera ett enkelt träningsprogram som man kan göra hemma, eller under semestern. Hon svarar också på frågor, för den som vill, på [email protected].

RoseMarie Andersson berättar för Janne Andersson i ett mail hur hon tänker. Under några säsonger var hon hans personliga tränare i gymmet på TV4.

Hon skriver:

-Det pratas för lite om  seniorträning. Hela samhället tjänar på att hålla seniorer i form så länge som möjligt. Man måste förstå att kroppar inte är som traktorer som aldrig går sönder. Tyvärr visar man bara upp tjusiga modeller som gör att de flesta blir avskräckta, när man i stället borde få folk att börja träna. De flesta vill känna igen sig. Och alla vill bli av  med eller lindra de skador som uppkommer med åren. Det finns speciell träning som är till för äldre människor och äldre kroppar.

Vi startade seniorträningen  för sju år sedan i Nacka och Saltsjöbaden. Vi har just nu fem seniorklasser i veckan  som är fullbokade. Jag har olika teman på klasserna och  allt är anpassat till 65-plus sedan går en gräns runt ca 80 och  även vid 90. Det kan vara flytande vissa har mer skador än andra.

Jag arbetade för 17 år sedan på Saga Motion på söder som är en mycket gammal förening. Den är äldre än Friskis&Svettis, måste nog ha passerat 100 år. Huvuddelen av verksamheten fanns ute på skolor och sporthallar och  berörde seniorer.

Mun mot mun-metoden gjorde resten

När jag sedan började på World Class klagade  de flesta ägarna på att gruppträningen  inte var lönsam och att salarna  stod tomma många timmar varje dag. För mig kändes det så självklart att satsa på seniorer som ofta kan komma iväg på tider när andra jobbar. För mig var det i första hand ett sätt att få högre beläggning och göra det mer inkomstbringande.

I början gick det trögt eftersom många äldre var skeptiska till att kliva in på gymmet, som kan vara en skrämmande värld . Men efter ett tag blev det populärare och så gjorde mun mot mun metoden resten.

Vi har mellan en till två klasser som är riktade till seniorer varje dag, måndag till fredag. Vi har styrkeklasser, rörlighetsklasser, konditionssklasser samt även en blandning av yoga-, pilates- och  rehabklass. Och en klass som riktar sig till äldre seniorer.

Antalet deltagare är konstant på 25 personer, det är alltid fullbokat.

Sociala aspekten minst lika viktig

Jag tror många seniorer anser att den sociala aspekten är minst lika viktig som träningen i sig.

När det gäller träning måste man se individen, och jag tror det är därför jag lyckats så bra med seniorerna. Jag har tagit mig tid att lyssna, tagit del av de skador som finns och tittat på hur de rör sig.

Vad som är viktigast med seniorträning är inte helt lätt att säga. Rent generellt handlar det om att försöka bygga upp rörlighet i leder eftersom många har gamla skador och blir lite rädda att röra sig om det gör ont.  Vi försöka bygga muskler så mycket som det går. Ibland måste man ta hänsyn till benskörhet och gå mycket långsamt fram. Balans måste också  tränas dagligen.

Alla åldrar från 60 till 90-plus

Hos oss är det många fler kvinnor som kommer till gruppträning. Männen stannar allt som oftast i gymmet. Därför har vi gjort en cirkelträning som vi kallar gubbgympa. Vi  har alla åldrar från 60 till 90 plus. De yngre kan så klart köra hårdare.

Jag har också ett gäng som vägrar gå till seniorklasserna och hänger kvar på mina andra styrke- och yogaklasser. Som jag ser det  går det mycket bra att träna tämligen mycket upp till 70-75 sedan kommer en svacka som går till 80-85.

Men det finns undantag, vi har en man som passerat 90, är glasklar i huvudet och exceptionellt pigg i kroppen. Sedan har jag andra som är trasiga vid 60.

Fakta

Namn: RoseMarie Andersson

Ålder: 50 år

Familj: 3 söner, 19, 17 och 14 år gamla. Pojkvän som kör racing i Porsche Carrera Cup

Bor: Saltsjöbaden

Hobby: Arbetar med min hobby, men visst jag gillar också att laga mat och baka. På sätt och vis så hänger dessa intressen ihop i mitt liv. Annars älskar jag att resa och vara på väg framåt.

PS Du som har en fråga  om träning och skador är välkommen med den till [email protected] så får du svar av RoseMarie Andersson. DS

2 Kommentarer

  1. Catherine von Heidenstam

    Låter intressant, kommer det första träningsprogrammet eller är det jag som inte hittar det?
    Vänliga hälsningar. Catherine von Heidenstam

  2. Hej Catherine, tack för din kommentar. Vi har ännu inte det första träningsprogrammet klart, det är tänkt att komma i januari, Vilket vi borde ha sagt lite mer tydligt….
    Trevlig adventshelg så länge!
    Redaktören Ingrid

Kommentera

Underhålls av Jenkler IT AB


Kontakta oss | Vi som gör Nyfikengrå
Ansvarig utgivare: Ingrid Lindgren