Tyckt

Öppet brev: Lägg ner projekt nya Slussen!

Utsikt vid Slussen från Peter Myndes backe mot Katarinahissen och Saltsjön. Foto: © 2010 Bernt Lindgren.

Stockholms kommunfullmäktige ska vid morgondagens sammanträde fatta beslut om Slussens framtid. Många stockholmare har engagerat sig i frågan, som nu pågått i decennier. I dag publicerar Nyfiken grå ett öppet brev till Alliansen i Stadshuset, undertecknat av Karin Schmidt som är ordförande i föreningen Bevara Slussen:

– Nya Slussen håller inte måttet! Den löser inte de krav Stockholmare har rätt att ställa på trivsam framkomlighet. Vi vill röra oss och umgås på ett helt annat sätt än exploaterings- och stadsbyggnadskontoret föreställt sig. Detta har nu andra politiska partier insett och därför röstat nej till Nya Slussen. Vill ni kasta stockholmarna i famnen på era politiska motståndare?

Stockholmare ser hur dagens Slussen, tillkommen efter 20 års analyser, löser den trafiktekniska komplexiteten på platsen. Vi förstår hur en bro som på ett så kort avstånd ska brygga platsens höjdskillnader bäst spänns diagonalt i en båge för att så effektivt och njutbart som möjligt transportera trafikanter av alla slag. Detta är naturlagar tillämpade i vår vardag. Vi rör oss genom klöverformen dagligen, stretar upp på cykel, vandrar mjukt ner mot Gamla Stan, tar bussen upp mot Söders höjder, samtidigt som vi upplever himlarna, vattnets speglingar, öarna, arkitekturen från skiftande epoker. Hjärtat av Stockholm i 360° panorama. Denna unika plats är vår. Det är en del av vår vardag, av vår upplevelse av staden. Skulle vi sälja detta för en galleria, för T-korsningar, hissar och en svårforcerad trappa? Knappast.

Ett av klöverbladen. Foto: © 2010 Bernt Lindgren

Stockholmare förstår att klöverbladet tillåter en rekonstruktion och en modernisering i sektioner som tillsammans med dagens moderna betongteknik både förenklar ombyggnaden och är åtskilliga miljarder billigare. Skulle en storgalleria förändra detta faktum? Och av vilken orsak skulle landförbindelsen mellan Söder och Gamla Stan, länken mellan öarna sedan urminnes tider schaktas bort för beräknade 2 miljarder medelst 40 lastbilar per timme under sju års tid? En våt dröm kanske, för en maskintekniker men en mardröm för stockholmare som i vår vardag skulle utsättas för en helvetesvandring. För vadå? En storgalleria, och en bred, rak bro! Och vattendammar i stället för landförbindelse mellan två av innerstadens öar!

Vi frågar efter utbyggnaden av tunnelbanan mot Nacka som följdriktigt placerar värmdöbussarnas terminal utanför tullarna i stället för insprängd i Katarinaberget. Stadsgården friläggs och kan förbindas i ett stråk med Skeppsbron i en vidareutveckling av klöverslussen. Anser ni att vi tänker fel?

Politiker i alliansen! Tvivla på skräddaren som övertygar er att dräkten han skräddar är den praktfullaste, mest glänsande kreation som lyfter er berömmelse till skyarna! Lyssna på det mest självklara! Renovera, modernisera, vidareutveckla fyrklövern! Låt en oberoende kommission av experter utreda hur vi bäst kan förbättra det vi redan har! Tänk på ert ansvar för hur Stockholm växer! Lägg ner projektet Nya Slussen!

Karin Schmidt

ordförande för Bevara Slussen, partipolitiskt obunden föreningen

2 Kommentarer

  1. Ingrid Lindqvist

    Det är intressant att man kan uppleva Slussen så olika. Vägen där man ”vandrar mjukt mot Gamla Stan” hittar inte jag helt enkelt. Om jag ska från Slussen till västra Gamla Stan och vill ha lite vacker utsikt under tiden börjar jag med att gå över Ryssgården. Ovanför trapporna kommer en lömsk väg för bussar (det var därifrån en buss körde ner över trapporna). Sen får man gå över Södermalmstorg och ta lite till vänster över övergångsstället, det är två vägar att ta sig över om man räknar körfält. Därefter kommer två cykelbanor med övergångsställen som cyklister sällan stannar vid. Sen, under Evert Taubes gamla balkong, får man gå över mot Hilton vid ett övergångsställe där bilar kör lite hursomhelst. Först efter allt detta kan man möjligen svänga lite mjukt mot Gamla Stan men jag vill minnas att det är rätt trångt och bökigt på vägen till övergångsställena i Gamla Stan. Finns det nån annan bättre (mindre bökig och riskabel) gångväg till västra Gamla Stan med fin utsikt så tar jag gärna mot tips.

  2. Karin

    Hej Ingrid!
    jag kan tänka mig att gå samma väg som du, och passera 2 el 3 övergångsställen. Tycker du det är besvärligt? Det är nog ngt vi får acceptera, när vi bor i en storstad. Det finns många vägar att välja att gå över Slussen,. skönt tycker jag!
    Den mjuka mälarrampen jag talade om kommer att försvinna om sbk får som de vill. Vi kommer hänvisa till en trappa som är hög som ett 4-vånings hus, eller så får vi gå in i det glashus som kommer skymma utsikten från Södermalmstorg och ställa oss inuti en hiss, eller vänta, köa.. Jag tycker det vore väldigt trist, för jag älskar att promenera. Och får jag samtidigt njuta av öppenheten i stadslandskapet som man ser på denna plats, fylls mina lungor och sinnen av en frihetskänsla som jag tycker är bland det friskaste och mest inspirerande man kan uppleva i Stockholm.
    Hoppas för din skull att du också kan njuta av den promenaden.
    mvh
    Karin

Kommentera

Underhålls av Jenkler IT AB


Kontakta oss | Vi som gör Nyfikengrå
Ansvarig utgivare: Ingrid Lindgren