Folk, Tittat, Tyckt

På moment:teater i Farsta bor Kejsaren av Portugallien

Sandra och Gösta. Foto: Emilia Bergmark-Jiménez

Sandra och Göran. Foto: Emilia Bergmark-Jiménez

Det är roligt när en klassiker som Kejsaren av Portugallien, en av Selma Lagerlöfs mest älskade romaner, blir omarbetad och flyttad till en annan tid och en annan miljö än den ursprungliga.

I Josefin Ankarbergs och moment:teaters version finns huvudpersonerna i Farsta, vid Sunneplan och gatorna därikring, alla med referenser till Värmland. Samt i London.

Extra roligt är det för mig, som vuxit upp i Hökarängen och gått i gymnasium i Gubbängen, att möta min barndomsmiljö i en litterär skrud.

Jag vet ju precis hur det ser ut vid Sunneplan, i Larsboda, Fagersjö och på pendeltågsstationen i Farsta strand. Men jag tror också att en nutidsskildring av Selma Lagerlöfs roman har möjlighet att nå ut till en något yngre teaterpublik. För kärnan i berättelsen är allmängiltig och tål att berättas om och om igen.

I den här versionen är året 1983 och Janne Andersson på Sunneplan i Farsta blir en ny människa när han för första gången får hålla sin dotter i famnen. Han döper henne till Klara Fina Gulleborg och hon får solen till gudmor.

När hon 18 år gammal åker till London för att tjäna ihop pengar till familjens obetalda skuld och sedan inte kommer hem igen blir Janne sjuk av längtan efter dottern. Och när det börjar pratas om att Klara Gulla börjat prostituera sig förmår inte Janne ta till sig denna vetskap.

I stället går han in i en egen fantasivärld där dottern blivit Kejsarinna av Portugallien och upphöjt honom till Kejsare Johannes. Han klär sig i gamla vackra kläder och går runt i Farsta och ömsom generar och ömsom vägleder människorna i sin omgivning.

Moment:teaters version börjar med att några flyttgubbar från ”Dödsboproffsen” rensar i en gammal mans lägenhet. Det är bullrigt, skrikigt, grovt och burleskt.

En av flyttgubbarna plockar upp en pocketbok – Selma Lagerlöfs Kejsarn av Portugallien – och fascineras av historien.

I en kasse hittar de Kejsarens kläder. Och så rullar historien i gång i Farsta och så småningom London, scenerna varvas med högläsning av pocketboken.

Selma Lagerlöf är högst närvarande i föreställningen. En kopia av Willy Gordons byst av författaren står på scengolvet och markerar den tydliga kopplingen. I slutscenen är statyn i centrum och den som får ta emot Janne Anderssons begravningskransar.

Ensemblen. Foto: Emilia Bergmark-Jiménez.

Ensemblen. Foto: Emilia Bergmark-Jiménez.

Ensemblen är inte stor, sex personer, så alla spelar flera olika roller.

Göran Thorells Janne är som kroppsarbetare både bufflig, känslig och ömsint. Hans kärlek och förtvivlan är jämbördiga när hans dotter far ifrån honom. Men sentimentalt blir det aldrig.

Anki Larsson som spelar mamman Kattrina från Fagersjö är praktisk, handfast och jordnära. Visst älskar också hon sin dotter, men tar aldrig upp kampen om hennes gunst med sin man.

Klara Fina Gulleborg i Jenny Antonis gestaltning, tvekar som tioåring inte ett ögonblick på att hon och hennes far kan läsa varandras tankar. Väl i London är känslan av närhet till fadern borta och i sina brev håller hon upp en fasad av att allt är bra. Men verkligheten är tuffare än så och det är först många år senare som hon (oanmäld) dyker upp hos föräldrarna.

Sandra Medina spelar bland annat skolkamrat, lockande modellmamma med kontakter i London, en porträttlik Amy Winehouse, frälsningssoldat samt bankchef i Farsta.

Anders Berg är förutom flyttgubbe också fastighetsägare och destruktiv tv-reparatör.
Andreas Strindér spelar den andre flyttgubben, men också bland annat snickare och frälsningssoldat.

Kejsaren av Portugallien är en berättelse om stor kärlek och sorg, men också om att kärlek kan vara ett ansvar och en börda.

Jag är förtjust i omarbetningen av romanen och gillar att det folkliga och burleska blandas med slitet, orättvisorna och förtrycket. Men ibland blir det lite väl buskis och replikerna blir bara skrik och gap. Lite mer diktion skulle inte skada.

Medverkande:

Jenny Antoni
Anders Berg
Sandra Medina
Anki Larsson
Andreas Strindér
Göran Thorell

Produktion:
Regi och dramatisering Josefin Ankarberg
(Fritt efter Kejsarn av Portugallien av Selma Lagerlöf)
Scenografi och kostym Moa Möller
Scenografiassistent och tekniker Joel Dannerup
Musik Simon Steensland
Ljusdesign Ronald Salas

Spelas på moment:teater i Gubbängen fram till och med 26 april.

Kommentarer är stängda

Underhålls av Jenkler IT AB


Kontakta oss | Vi som gör Nyfikengrå
Ansvarig utgivare: Ingrid Lindgren