Folk, Livsstil, Tittat

Peter Dahls fantastiska världar

Trippelsjälvporträtt av Peter Dahl, 2016. Olja på duk.

Konstnären Peter Dahl, med bägge benen amputerade efter fyra blodförgiftningar och med en godartad hjärntumör som påverkar språket, har numera dragit sig tillbaka och överlåter till besökarna på Sven-Harrys konstmuseum att titta in i de många världar han skildrat under sitt nära 80-åriga konstnärskap.

Sonen Christoffer Dahl är curator för den retrospektiva utställningen som öppnar den 4 maj och pågår till den 19 augusti. Han har fått fria händer och är den som öppnar dörrarna till faderns måleri.

– Min far målar inte längre och kan inte tala om sina verk men han känner igen dem när han ser dem, berättar Christoffer Dahl.

Christoffer Dahl berättar om målningsserien Drömmar i soffhörnet från början av 1970-talet. Foto: Gunilla Lindahl

Han berättar om familjen Dahls flytt från Norge till Stockholm 1939. Peter var då fyra år och hade med sig ljusa minnen från sin farmor och hennes gästfria hus.

Han skapade sin drömvärld

Familjen blev kvar i Sverige när kriget bröt ut och Peter skapade sig en fantasivärld i frustrationen av vad han förlorat i hemlandet. I föräldrahemmet i Traneberg växte hans drömvärld Caribanien fram, till en början var hans kamrater med i leken men de drog sig undan allt efter de kom i tonåren och började intressera sig för andra saker.

Men för Peter var det på allvar. Caribanien var viktigare än konsten och förblev så. Han var Peter den store i omgiven av ett eget universum med tennsoldater, tåg, fartyg och byggnader i miniatyrformat.

Redan tidigt hade han börjat intressera sig för att teckna och måla. Han går på målarskola och söker in på Konsthögskolan där han får Lennart Rodhe som lärare i måleri.

Verkligheten var konspiratorisk

Verkligheten var den värld som Peter Dahl kände sig mest främmande i. Den var konspiratorisk och han kände sig ofta motarbetad, säger Christoffer Dahl.

En del av fantasivärlden Caribanien.

I ett femtiotal målningar utförda kring 1970 skildrar han vardagsrummet som en kaotisk plats. I serieform skildrade han Vårat rum, följt av Drömmar i soffhörnet. Den senare slutar med den skandalomsusade målningen Liberalismens genombrott i societen (ja, det stavas societen!) av Prinsessan Sibylla som blottar sig för en okänd man.

Målningen beslagtas på Göteborgs konsthall i december 1970 men lämnas tillbaka till konstnären när det inte går att uppdaga någon sakkunnig som kan intyga att tavlan inte är konst.

Vad sa hovet?

– Inte ett dugg, svarar Christoffer Dahl som har talat med kungen om det efteråt.

Illustrerade Bellmans samtliga epistlar

Bellmans 1700-tal var Peter Dahls värld under fyra år från mitten av 1980-talet när han illustrerade Bellmans samtliga 82 epistlar. Monumentalmålningen Stolta stad kom till då.

Krogarna och barerna tillhörde också Peter Dahls världar, särskilt under åren på 1970-talet som lärare i måleri på Valand i Göteborg och som professor i måleri vid Konsthögskolan i Stockholm. Målningarna från kroglivet hänger i trapphallen på Sven-Harrys konstmuseum. Där låter de tala för sig.

– Men som den plikttrogna person han var infann han sig alltid i tid till lektionerna, säger Christoffer Dahl.

Peter Dahl har skrivit flera memoarer om sin uppväxt och sitt konstnärskap och i anslutning till utställningen ges boken Peter Dahls världar ut med texter av bland annat Christoffer Dahl, hustrun Tina Hamrin Dahl och konstnären Olle Bauman.

Text och foto Gunilla Lindahl  som närmast kommer från SPF Seniorernas medlemstidning Senioren där hon varit chefredaktör de tre senaste åren. Innan dess var hon redaktionssekreterare på samma tidning. Nu är hon nybliven pensionär och vill ägna sig åt eget skrivande inom favoritämnena konst, litteratur, bostäder och inredning. 

Fotnot:
PETER DAHLS VÄRLDAR visas på Sven-Harrys konstmuseum vid Vasaparken i Stockholm den 4 maj-19 augusti.

Kommentera

Underhålls av Jenkler IT AB


Kontakta oss | Vi som gör Nyfikengrå
Ansvarig utgivare: Ingrid Lindgren