-Det lugnar oroliga äldre med demens att ha tillgång till surfplattor. Det hävdar en moderatpolitiker i Linköping Anita Jonasson-Kroon, som tidningen Corren.se berättar om.

Anita Jonasson-Kroon. Foto: Oskar Lürén/Linköpings kommun

Hon är så övertygad om fördelarna med den nya tekniken att hon skrev en motion till fullmäktige, som nu ser ut att bli verklighet:

Samtliga äldreboenden i staden ska utrustas med digitala surfplattor. Dessutom ska de som bor där få hjälp med – och uppmuntras – att ta sig in i den digitala världen.

I flertalet skolor runt om i landet är gratis läsplattor numera en självklarhet. De unga förväntas hänga med och mycket av undervisningen bygger på att man har tillgång till den digitala världen.

Detsamma borde gälla alla äldre. Vi vill också hänga med. Men alla har inte förmåga eller möjlighet att göra det. Därför är kommunpolitikerna i Linköping bara att applådera. Ett klokt beslut som på sikt kan bidra till att överbrygga generationsgränser. Nu utgår vi på nyfikengrå ifrån att många andra kommuner följer detta goda exempel.


Motion för en 80-plussare

”En 80-åring är lika träningsbar som en 30-åring. En 80-åring kan faktiskt öka sin kondition och muskelstyrka med mellan 50 och drygt 100 procent”, skriver 1177.se på sin hemsida.

Häromsistens bjöd en av de stora tidningsdrakarna på diverse bra tips för hur man ska hålla kroppen i gång i olika åldrar. Förutom gruppen 70-plussare som mest fick rådet att hålla stelheten borta. Nog bra i sig. Men känslan man fick var att vi lite äldre inte klarar av mer än så.

Nina Lindelöf är fil dr och sjukgymnast och tror tvärtom att man kan klara rätt mycket om man bara får lite hjälp på vägen. I en rapport med rubriken Motion efter 80 – nyttigt eller skadligt? presenterar hon några förslag på övningar som man enkelt kan testa hemma för att träna benstyrka och balans:

  • Knäböjningar, knäböj i gångstående, uppresning och nedsittning (både excentriskt och koncentriskt), trappgång, step up på olika höjder, tåhävningar, tyngdöverföringar och utfallssteg. (Övningarna kan utföras med ett viktbälte för att få bättre effekt.)

På Nyfikengrå har vi under våren presenterat en serie skräddarsydda övningar av hälsocoachen RoseMarie Andersson. Hon leder grupper i seniorträning i Stockholmskommunerna Nacka och Saltsjöbaden. Här hittar du länk till hennes träningsprogram i Träna med Nyfikengrå.

Själv fortsätter jag med mina egna spring- och simturer några gånger i veckan, så länge orken räcker. Förhoppningsvis länge till!

God sommarläsning!

Ingrid Lindgren
Redaktör och ansvarig utgivare

Passa på, stöd Nyfiken Grå, läs här hur du kan hjälpa till

Vill du också prenumerera på vårt nyhetsbrev? Gör det här eller om du redan är prenumerant, skicka länken till en vän.