Krönika

Redaktörens rader: – Hetast hittills

Efter 60 gäller det att välja rätt... Foto: livsmedelsverket.se.

Nu, när årets Almedalsvecka definitivt är över, kan det sägas: Aldrig någonsin tidigare har pensionärsfrågorna varit hetare i debattälten.

En slags summering stod ledarskribenten på Aftonbladets Anders Lindberg för. Vi plockar några citat ur hans krönika 9 juli med rubriken Politikerna får inte glömma bort äldre:

…Vi måste helt enkelt investera mer i våra äldre precis som vi bygger fler skolor när antalet barn ökar.

…modern äldrepolitik handlar inte bara om pengar, i takt med att vi lever längre och blir allt friskare måste hela samhället förändras.

…Kristdemokraterna har rätt i att äldrefrågorna har blivit styvmoderligt behandlade de senaste åren. Pensionsfrågan är exempelvis en tickande politisk bomb.

…den politiska viljan och kreativiteten för verkliga reformer verkar saknas, både kring pensionsfrågan och i välfärden.

…Politikerna gör nog bäst i att inte vänta för länge med sina svar.

På Nyfikengrå följer vi nogsamt debatten, och de eventuella svaren.

På Pensionärsligan publicerar vi senaste nytt!

Mat efter 60

Behöver man tänka annorlunda på mat när man fyllt 60? Absolut, tycker de som vet. Vi har googlat runt på nätet och fått svar som går i en viss riktning.

Viktväktarna till exempel påpekar att ämnesomsättningen går ner, när muskelmassan krymper. Därför är det bra med näringstät mat. Det vill säga grönsaker, frukt, fullkorn, mejeriprodukter, fisk och kyckling.

Har man fyllt 70 är det till och med bra att ha ett par extra kilon på sig.

Vitaminet B 12 bör man få i sig rikligt av. Det finns i fisk, kött, ägg och mejeriprodukter.

Man ska dricka mer än förr, äta mer mat med fibrer, se till att stoppa i sig protein från animaliska källor – i yngre dar hade det skadliga effekter på hälsan, men efter 60 har det en skyddande effekt.

Omega 3 är ett annat viktigt kosttillskott. Det finns i fet fisk, bör inmundigas minst tre gånger i veckan.

Tidningen Daily Mail anser att vi ska äta probiotika(yoghurt) för att bättra på immunförsvaret och dricka mycket vatten. En anledning är att man med stigande ålder tappar sin förmåga att känna törst.

Undvik att äta korv, skinka, bacon och leverpastej, säger man också. 80 procent av alla tarmcancerfall uppstår hos 60-plussare.

Näringsfysiologen Fredrik Paulún ger goda råd i en Expressenartikel om vad man ska äta mer och mindre av i 60-plusåldern.

Frukt och grönt är sånt som är bra att alltid äta mycket av.

De är rika på antioxidanter samtidigt som de är kalorifattiga och ger ett bra skydd mot allvarliga sjukdomar.

Linfrön och katrinplommon är bra för magen för att bättra på transporten genom tarmarna.

Även Fredrik Paulún rekommenderar att man ska undvika charkprodukter som korv och bacon. ”De är ökända för att öka cancerrisken. Helt kött, fisk och fågel är bättre alternativ.”

Salt kan öka risken för stroke och hjärtkärlsjukdomar. Bättre med kryddor som örter, chilipeppar och vitlök.

Berätta om oss!

På Nyfikengrå tar vi inte semester. Följ oss, tipsa oss gärna, och berätta för dina vänner att de kan prenumerera på vårt nyhetsbrev!

God somrig läsning

Ingrid Lindgren
Redaktör och ansvarig utgivare
PS 1 Passa på, stöd Nyfiken Grå, läs här hur du kan hjälpa till.
PS 2 Vill du också prenumerera på vårt nyhetsbrev? Gör det här eller om du redan är prenumerant, skicka länken till en vän.
PS 3 På Middagstipset kan du hitta idéer till lunch eller middag i vårt stora matarkiv.

Kommentera

Underhålls av Jenkler IT AB


Kontakta oss | Vi som gör Nyfikengrå
Ansvarig utgivare: Ingrid Lindgren