Om mindre än ett år är det val till riksdagen, kommuner och landsting. Temperaturen börjar höjas, det märks på många sätt.

Vi som är 60-plussare, och mer därtill, hur många av oss har på allvar funderat över att ställa upp för ett politiskt parti, och kanske bli kandidat till riksdagen?

Förmodligen är vi lätt räknade. Men tiden kanske är kommen att tänka om. Vi behövs inte bara i arbetslivet utan även i politiken, i allra högsta grad.

Inför valet 2018 är det kanske lite sent påtänkt. Partiernas nomineringsprocess är inne i sin slutfas, snart går det att få en överblick över läget: Hur många äldre finns med denna gång, och har de en chans att bli valda?

Eva Eriksson, som är SPF Seniorernas ordförande, skriver i ett debattinlägg på Aftonbladet att det är dags att höja pensionsåldern i riksdagen. Argument har hon så det räcker och blir över:

”I landets högsta beslutande församling, Sveriges riksdag, är den seniora erfarenheten och mångfalden skrämmande låg.

Personer över 65 år utgör i dag en fjärdedel av väljarna. Men bara 2,6 procent av de riksdagsledamöter som valdes in i riksdagen 2014 var seniorer. Underskottet på seniorer i landets högsta beslutande församling är under all kritik och får en rad negativa konsekvenser.”

Nu uppmanar SPF Seniorerna alla partier att få in fler 65-plussare högt upp på riksdagslistorna. Man kommer sedan att följa hur partierna jobbar för att få in fler seniorer på valbar plats i riksdag, kommun och landsting.

Bra initiativ. Men det behövs många fler röster för att göra verkan.


Teve-reklam modell äldre

Hoppsan, där fladdrar en kärleksfull reklamsnutt förbi på teve med människor i klart mogen ålder.

Hoppsan, där kommer en till! Nu dansas det till och med, en yngre man bjuder upp en vithårig ensam dam. Let´s dance!

Vad är det som händer i reklam-Sverige? Både elektronikföretaget  Elgiganten (se fotot högst upp) och möbelföretaget Ikea verkar ha drabbats av samma insikt. Gamla människor har också behov av nya prylar ibland. Och pengar har de för det mesta att handla för.

Elgiganten kallar sin nya kampanj ”Hitta din grej” och där förekommer det kärleksfulla paret i en öm sängkammarscen med videokameran på.

– Vår kundkrets består av alla möjliga sorters personer i alla åldrar, som ju givetvis har alla möjliga typer av intressen. Och för oss känns det rätt att lyfta fram situationer och karaktärer som de är, förklarar marknadschefen Johan Järnliden. Det är företaget Diktator Tim Erems  som producerat filmerna.

Ikeas tänk går ut på att skildra scener ”där livet händer”.  Och det gör det ju faktiskt för alla, i vilken ålder man än råkar befinna sig i.

Kul trend. Mer av detta vill vi gärna se framöver.

Pappagrattis

På Nyfikengrå har vi noterat nya uppiggande siffror från Statistiska centralbyrån om hur många fler som jobbar upp i åren. Vi har uppmärksammat förre statsministern Göran Perssons utspel att göra pensionerna till en valfråga.

Mia Bjelkholm tipsar om senaste nytt på filmduken, nu även med en trailer till.

Aina Bergvall har skrivit om sin farfars hjälteinsats för 100 år sedan.

Nu på söndag är det fars dag. Grattis alla duktiga pappor, far- och morfäder!

God läsning

Ingrid Lindgren
Redaktör och ansvarig utgivare