Livsstil

Reuterswärds inspirationer

Grönt var Estrid Ericsons favoritfärg och naturen en ständig inspirationskälla. "En grön oas" är en av miljöerna i utställningen "Inspirationer – Då och Nu". Foto: Creativecommons.

Hur inspirationer i butiken på Strandvägen i Stockholm från barnsben till mognare insikter har påverkat inredningsarkitekten och journalisten Anika Reuterswärd under sex decennier redovisar hon nu i en pågående utställning på Svenskt Tenn. Utställningens titel Inspirationer – då och nu.

Det utmanande konkava skyltfönstret, som företagets ägare Estrid Ericson i samarbete med arkitekten Uno Åhrén installerade redan 1927 kantade lyckligen Anikas skolväg. Det gjorde henne uppmärksam på att innanför väggarna pågick en spännande kreativitet och inredningskonst som senare skulle få en avgörande betydelse för hennes kommande yrkesval:

Utbildning på Konstfack och under många år medarbetare i Femina på 1960- och70-talen, där hon skapade en radikal Feminastil med klara färger och framför allt mycket grönt.

Ansvarig för inredningsdelen i Sköna Hem

Lagom till att modernismen i sin efterkrigstappning tappade fotfästet – gick i väggen – och ersattes av en postmodernism som återupptäckte värdet av massiva material och hantverkskvalitet, fick Reuterswärd ansvaret för inredningsdelen i den då nystartade tidskriften Sköna Hem.

Fyra nummer per år, som när det begav sig med Börge Bengtson som chefredaktör var både intellektuellare och unikare i sitt tilltal än den samtida publikationen med samma titel.

Relativt sett var det parallellt som nya generationer inklusive auktionshusen upptäckte Josef Franks möbelkonst. Svenskt Tenn fick en egen rubrik auktionskatalogerna.

Anika Reuterswärd. Foto: Fogia.se.

Anika Reuterswärd. Foto: Fogia.se.

Tilltalen i de reuterswärdska tidskriftsmiljöerna blev mer sofistikerade. Här någonstans väcktes också ett nymornat intresse för det historiska samarbetet eller för att inte säga symbiosen mellan just Estrid Ericson och Josef Frank. Det som Anika instinktivt hade påverkats av redan som mycket ung…

Symbiosen med Estrid

Den nu pågående vårutställningen är en högst personlig sammanfattning av Ericsons betydelse för att skapa rum som Franks som möbelskapare.

Två förebilder som Anika mellan varven kompletterat sin journalistik med att rita möbler – produkter hon har saknat i olika sammanhang.

Den egna symbiosen med Estrid är kanske den mest uppenbara, kärleken till trädgård och odlande. Det gröna trädgårdsrummet blir här en uppgradering av Feminatiden.

I en borddukning fångar Anika glädjen som också Estrid hade att skapa uttryck med materialkrockar och färger. Som här att dessutom ge bordet en grafisk stringens med italienskt Fornasetti-porslin (även om det enkla materialet bordsskiva i svart linoleum och folkligt röda böjträstolar i butikens priskurant knappast passar Franks sociala ambitioner).

Djärvare är det att blanda egen möbelformgivning med Franks och samtidigt ett sundhetstecken. Frank som älskade accidentism – tillfälligheter – var nog mer inriktad på att lösa framtida problem än att fastna i ett status quo.

”Gör si eller så, ha bara saker som du tycker om”, var hans glada tillrop.

En scen för Franks eller Estrids tillfälligheter

Museal omvårdad är en sak, men respekt för hans formgivning utesluter inte att låta utveckling pågå.

Här skulle jag önska att Anika hade fått ett större svängrum med egna tillägg. Det i sig eleganta svarta japaniserande lackskåpet och avställningsbordet för växter blir nästan modesta tillsammans med elefant-grå Liljevalchssoffa och vit coach.

Men interiören är säkert för många befriande neutral, är tidlös lätt att associera till Sköna Hem, när det begav sig, och skapar en scen för Franks eller Estrids tillfälligheter.

Det långsmala galleriet är ingen enkel utställningslokal samtidigt som det skulle kunna bli en plattform för ny samtida inredningskonst, lex Reuterswärd.

Foto: Creativecommons.

Foto: Creativecommons.

Fotnot: 

Inspirationer – Då & Nu av Anika Reuterswärd. 8 april – 22 maj. Svenskt Tenn, Strandvägen 5 Stockholm.

 

Kommentarsfältet är stängt

Underhålls av Jenkler IT AB


Kontakta oss | Vi som gör Nyfikengrå
Ansvarig utgivare: Ingrid Lindgren