Fråga sjukgymnasten, Tipsat

Sjukgymnasten: omöjligt att plåga sig förbi smärtan

Cykling kan vara ett alternativ att pröva.

Cykling kan vara ett alternativ att pröva.

Fråga: Hej! Jag heter Maja och är en sextonårig tjej ifrån Sverige.

Sedan några veckor tillbaka har jag haft otroligt ont i framsida lår/ljumske, och jag misstänker att det är en överansträngning. Har spelat handboll sedan sju år tillbaka men sedan jag slutade för någon månad sen har jag sysselsatt mig med löpning på gym. Nu på senaste tiden har jag märkt av en sådan enorm smärta i framsida lår/ljumske, och jag haltar fram vart jag än går. Har även testat på Zon (läkemedlet) men det verkar inte ha hjälpt. Har du något tips på vad jag kan göra, och hur lång tid detta kan tas värka? Så oerhört trist att inte få träna.

Tack på förhand! Maja

Viveca svarar: Hej Maja, ursäkta att jag inte kunnat ge dig något svar tidigare, men nu börjar jag här med några frågor, för att med hjälp av dina svar, kunna komma sanningen närmare.

Är du frisk för övrigt och har inga andra krämpor?

Har du varit skadad, eller varit med om någon större eller mindre olycka tidigare i ditt 16-åriga liv, som föranlett läkarkonsultation?

Har du använt/provat något annat ”medikament” utöver Zon gel?

Vad lindrar symptomen? Värme, kyla, vila, rörelser?

Syns rodnad, svullnad i det smärtande området? Är det varmare på den delen av huden, i drabbat område?

I vilken fas i gången smärtar respektive haltar du? När du belastar eller när du för fram benet eller har det bakom dig i steget?

Jag har fått lära mig att Zon gel endast kan hjälpa vid ”äkta” aktiva inflammationer, och då ska man gnida in det länge, och ofta under några dagar. Jag har nog aldrig haft någon patient av tiotusentals, som blivit tydligt bättre med Zon gel-behandling.

De signaler jag får av dina få rader, tyder jag som att du är en aktiv ung dam, och tycker om att träna och röra på dig.

Sunt och bra, på alla sätt. Men kanske du skulle behöva lite mera variation, och inte använda benen så mycket och med sådan belastning på ett par veckor. Eller helt enkelt hitta några andra roliga sportformer som du kan alternera med.

I stunden tänker jag på att rodd, simning, och kanske en del cykling kunde vara något att pröva. Men ingen av de sporter du gör bör provocera smärtan.

Om det skulle vara en partiell muskelbristning, dvs en del av muskeln eller i dess fäste som skadats, till exempel vid hastig spark eller framryckning av benet, så är det VILA som gäller ett tag. Även ultraljud skulle kunna kännas lindrande.

Om du lägger dig på rygg och drar upp ett böjt knä i taget mot hakan, gör detta ont i ljumsken?

Om du ställer dig i ”flygskär” som en konståkerska, men det onda benet bakåt uppåt, som då sträcker i ljumsken, gör detta ont?

Känns smärta om du klämmer på området? kan du hitta specifik öm punkt?

Hur är det med din ländrygg? Känner du någon gång en strålning ner i ljumsken?

Är höft och knä besvärsfria på den drabbade sidan?

Ja, detta blir mitt första svar med flera frågor till dig. Men så måste man gå tillväga för att på avstånd kunna komma närmare en preliminär diagnos, vilket krävs innan man börjar vidta åtgärder eller eventuellt behandla.

Generellt gäller nog, att inte tro att man bara ”jobbar och plågar sig förbi” smärtan. Det tror inte jag på, som nu kan dra slutsatser och erfarenheter av att ha haft 60 000 patientbesök under mitt aktiva yrkesliv.

Hör gärna av dig så vi kan gå vidare.

Vänligen Viveca

 

  1. Ville Lindgren

    Hej Maja. Jag stöder starkt din misstanke om att en eller flera av dina lårmuskler är överansträngda vilket leder till en försämrad cirkulation i berörda vävnader. Du skall absolut inte fortsätta att belasta så att det gör ont, det gör det bara värre. Det bästa(enda) sättet är att själv eller med hjälp av någon annan djupmassera berörda muskler. De är oftast lätta att hitta eftersom de är spända/hårda och ömmar kraftigt när man trycker på dem. Jag har själv botat många med motsvarande problem. Lycka till! Ville, diplomerad massör.

Kommentera

Underhålls av Jenkler IT AB


Kontakta oss | Vi som gör Nyfikengrå
Ansvarig utgivare: Ingrid Lindgren