Tyckt

Slussen – så blir vi alla lurade

Slussen är en trafikpunkt och nuvarande Slussen ett sätt att lösa ett trafikproblem. Det säger sig självt att det blir svårt att samla fem trafikintensiva vägar i en Galleria. Därför havererar Nya Slussenprojektet redan på pappret.

Men pengar skymmer Förståndet och tar fram Enfalden. Därför håller vi på att få ett nytt Slussenelände på halsen. Men med Nya Slussen lurar politikerna inte bara sig själva. De har lurat stockholmarna på en demokratisk process.

Allt har skett diskret och i skymundan.

Först låter man Slussen förfalla. Tage William-Olsson och Holger Bloms geniala trafiklösning fungerar så bra att ingen tänker på det utan tar allt för självklart. Förfallet sker tyst och kostar inget, medan stockholmarna njuter av den fina stadsbilden och de fria vidderna. Men politikerna ser och inser. Här finns byggmark mitt i centrala Stockholm, en attraktiv plats för vilken byggentreprenör som helst.

Utan onödigt prat och så ingen riktigt märker det tilldelas KF och Folksam marken så att de kan bygga en Galleria. Allt klart så långt, nu måste man bara ordna så att Slussen rivs.

Lika diskret som byggmarken har sålts ut, tas rivningsbeslutet. Slussen ska rivas och det blir ingen debatt. Några notiser kanske. Journalisterna sover och allmänheten märker inget.

När processen har gått så långt, återstår bara att lösa trafikfrågan – det finns ju flera vägar som ligger i vägen för Gallerian, gudbevars.

Arkitekttävlingar ordnas, men staden vet bäst. Nuvarande styret som anser att de, men ingen annan, kan sköta politiken i Stockholm, sätter munkavle på remissinstanser som Stadsmuseet och Stadsbyggnadskontoret. Med stora ministerkliv tar de upp ett redan omöjligförklarat förslag ur papperskorgen och ger till sina polare. Ritstiften kommer fram och på två år har Stadshusmajoriteten sitt nya förslag klart. Här är det handlingskraft som gäller, inte förnuft. Att nuvarande Slussen kom till på 1930-talet för att lösa ett gigantiskt trafikproblem, en trafikinfarkt vid på Södermalm och Skeppsbron verkar ingen känna till.

Det som tycks viktigast för politikerna i Stadshuset är att visa handlingskraft. Här gäller det att driva igenom beslutet. Knepen är många.

Medan journalisterna fortfarande sussar sött rustar de styrande med PR-firmor och konsulter. Politikerna undviker debatter och det Nya Slussen ställs visserligen ut för allmänheten men diskret och i endast i några få veckor. Dessutom används det kombinerade mås-och glastricket.

Måstricket

Måstricket innebär att Nya Slussen visas från ovan, som om alla vi vore försedda med fågelvingar och upplever stadens fritt flygandes. De som kan det här vet att uppifrån kan även det fulaste höghus, den gräsligaste betongkropp och mest horribla vägplanering se helt acceptabel ut. Ja, i detta perspektiv blir det mesta snyggt och tillplattat, medan verkligheten kommer att innebära något helt annat.

Det finns en enkel teknik som innebär att man kan fotografera inne i modellerna. Då får man bilder från gatunivå som visar hur allt kommer att se ut när det är klart. Men denna fotografering på högst en timme används inte. Resultatet blir för uppenbart. Då skulle allmänheten förstå vad som väntar.

Istället talar politikerna med snömosfloskler om Nya Slussen som en gåva till stockholmarna. Den onödiga Gallerian som kväver handlarna i området, de fula och fyrkantiga byggnadskropparna och den åttafiliga motorvägen i Stockholms hjärta förbigås. Och en modell låter inte. Den stundande bullermattan över Gamla stan är än så länge tyst. I en modell kan man dessutom lura ögat. Där syns inte ens en 35 000 kvadratmeter Galleria.

Glastricket

När verkligheten blir för hemsk och uppenbar brukar man linda in den i vackra ord och förmildrande omskrivningar. På en byggmodell kan man listigt linda in sanningen i genomskinlig material, t.ex plast. Följaktligen görs de störande byggkropparna som vore de av glas. Som skimrande diamanter i strålkastarljuset står de där på modellen, glaskroppar som i verkligheten förvandlas till betong och stål. Stockholmarna luras en gång till.

Enkättricket

Sist och slutligen går stadens PR konsulter igång ordentligt. Som av en händelse publiceras en enkätundersökning där 989 stockholmare säger att de vill ha Nya Slussen. Precis i lagom tid för den slutgiltiga genomklubbningen av förslaget i komunfullmäktige. Undersökningen är anpassad till jäktade journalister och har färgglada staplar och lättförståeliga kommentarer. Snart fylls nyheterna av påståendet att stockholmarna vill ha nya Slussen. Att det samtidigt finns över 6200 stockholmare som har skrivit på listor MOT det nya Slussenförslaget nämns inte.

Först om ett tiotal år när alla de som har blivit lurade sitter fast i bilköer och avgaser på Skeppsbron och Södermalm, störs av trafikbuller i Gamla stan och sörjer över att de mist de fina vyerna mellan Södermalm och Gamla stan inser de att de har blivit förda bakom ljuset.

Och vid det laget har det Nya Slussen förmodligen kostat upp till 15 miljarder, pengar som kanske hade kunnat gå till skolor, vård och omsorg istället. Ett Slussen som till en bråkdel av kostnaden skulle kunna rustas upp.

Catharina Ingelman-Sundberg

f.d. stadsbyggnadsreporter

 

 

Kommentera

Underhålls av Jenkler IT AB


Kontakta oss | Vi som gör Nyfikengrå
Ansvarig utgivare: Ingrid Lindgren