– Min sämsta investering i nattsömn var när jag lät uppföra ett hus på Dalarö. Jag kommer från fattiga förhållanden, så pengar betyder något för mig. Jag hade ingen kontroll alls. Det skapade enorm oro och ett sömntablettberoende.

Den som säger detta är den framgångsrika publicisten Amelia Adamo. I en intervju i Expressen häromdagen får hon frågan om sin sämsta investering någonsin, och ger ett öppenhjärtigt svar, inte om sina finansiella misslyckanden utan om sina sömnsvårigheter.

Amelia Adamo. Foto: sv.wikipedia.org.

Intervjun fortsätter med att hon beskriver hur hon fortfarande är fast i ett tablettberoende:

Hur blev du av med det beroendet?

– Det blev jag inte, jag försöker bli av med det nu. Min kropp har lärt sig att somna på det viset. Det är en väldigt liten och snäll tablett, så det är ingen som tror att jag kommer bli tablettnarkoman. Men det är klart att det är ett beroende som jag så småningom ska försöka bli av med.

Sömn och äldre är ett ämne som även tas upp av Svenska Dagbladet i en pågående serie om Sömngåtan.

I senaste avsnittet med rubriken Därför är dålig sömn en riskfaktor för äldre konstateras att en 70-åring förlorat 80 till 90 procent av den djupa sömn hon hade som ung.

Läkemedelsverket beskriver hur flera fysiologiska förändringar påverkar sömnen hos oss äldre; den så kallade deltaaktiviteten avtar och sömnen blir ytligare. Det kan göra att sömnen lättare störs. Man vaknar upp flera gånger på natten eller tidigt på morgonen.

Vi 70-plussare sover i genomsnitt mellan sex och sex och en halv timme per dygn, står det på hemsidan Praktisk medicin. Och det är mycket som kan påverka sömnen negativt, diverse symptom, sjukdomar och läkemedel.

Här en radda exempel:

  • Benkramper, smärta (artros, artrit, cirkulatorisk insufficiens i nedre extremiteterna, spinal stenos, koronarinsufficiens, nattlig angina, cancersmärta m.fl.), arytmiupplevande, depression, nokturi, sömnapné, astma/KOL, Mb Parkinson.
  • Demenssjukdom eller annan organisk hjärnsjukdom/skada ger ofta ett stört sömnmönster.
  • Läkemedel: steroider, betablockerare, ACE-hämmare (OBS hosta), L-dopa, SSRI-preparat, kolinesterashämmare och bensodiazepiner.

Sömnmedel och lugnande medel är det sjätte vanligaste förskrivna läkemedlet bland kvinnliga 65-plussare, enligt Läkemedelsverkets statistik.

Bland männen ligger det först på tolfte plats.

Två av tre recept på bensodiazepinhypnotika (lindrar tillfällig sömnstörning) i allmänvård skrivs ut till kvinnor och mer än hälften är till patienter som är äldre än 65 år.

Känsligheten för så kallade sederande – lugnande – läkemedel ökar med åldern. Många fallolyckor orsakas av medel som innehåller bensodiazepiner.

I en studie som publicerades för några år sedan i Canadian Journal of Psychiatry sas det att sömntabletter är farligare än man trott och regelbundet intag av sömntabletter ökar risken att dö i förtid med nästan 40 procent.

Alltså, lätt är det inte. Kroppen åldras, sömnen blir gradvis sämre, man söker hjälp, får sömnmedel av sin doktor och riskerar sedan biverkningar av dessa medel. Om man nu inte lyckas ta sig ur den onda cirkeln…

En hel del kan man försöka med själv. Här ett antal goda sömnråd som vi plockat ur Läkemedelshandboken:

Sträva efter att trimma in en regelbunden dygnsrytm. Försök att behålla läggnings- och uppstigningstider även vid ledighet.

Undvik sömnstörare, till exempel koffein i olika former, nikotin och alkohol.

Försök varva ner kvällstid, upphör med aktiverande fysisk och psykisk aktivitet någon tim­me före sänggåendet.

Regelbunden fysisk aktivitet, dock ej för sent på kvällen.

Om man inte kan sova stig upp och gör något annat tills sömnighet inträ­der.

Se till att sovrumsmiljön är ändamålsenlig (bra säng, lagom temperatur, bullerfritt med mera).