Folk, Tipsat

Stå på ett ben i varje reklampaus ett sätt att träna balansen

Foto: friskis&svettis

Foto: Nora Mlik/Friskis&svettis

90-åringar som balanserar på mattkanten, jobbar med hantlar och gör alla möjliga små och stora övningar för att hålla sig igång. Nog var det fler än vi på Nyfikengrå som med stora ögon läste om de imponerande pigga äldre i DN:s reportage häromveckan.

Men hur gör man egentligen. Var börjar man? Vi bad Inga Häägg som är personlig tränare på Friskis & Svettis nya anläggning Skanstull i Stockholm om råd för en hälsosam vardag.

Hon berättar att hon har många pensionärer, nyblivna och rutinerade, som lär sig jobba med ”explosiv styrka” och balans:

–          Det är två kvaliteer som tenderar att försämras med åldern, men som vid träning kan förbättras avsevärt och påverka livskvaliteten mycket.

Inga Häägg. Foto: friskis&svettis

Inga Häägg. Foto: Thomas Carlgren/Friskis&svettis

Här är Ingas tio hälsotips:

Gå i trappor – alltid! Helst vartannat steg, och hand som stöd på låret är förbjudet.

Gör tåhävningar när du borstar tänderna. Både morgon och kväll

Ta inte tag i något stöd när du ska ställa dig upp efter att ha suttit. Många gör det av bara farten, men det gör dig till slut beroende av den ”hjälpen”. Du kan själv!

Gå ut och gå 30 minuter varje dag. Dagsljuset och vardagsmotionen är viktigt.

Träna dig svettig tre gånger/vecka. Helst explosiv styrketräning i någon form minst två gånger av dessa (explosiv styrketräning = tunga vikter, färre repetitioner).

Gör åtminstone knäböj, armhävningar (mot vägg) och situps hemma om du inte vill gå till gymmet.

Öva balansen genom att stå på ett ben i varje reklampaus.

Öva på att ta dig upp och ner från golvet hemma. Alltså lägg dig på mage på golvet, och res dig sedan upp utan stöd. Upprepa 5 gånger. Detta är en alldeles nödvändig övning att aldrig sluta göra. Ner på mage, och upp igen alltså. Ingen vill någonsin mista förmågan att ta sig upp själv vid ett eventuellt fall. Det är dessutom jobbigt, och alltså mycket bra träning även för hjärtat.

Glöm inte bort vikten av att äta och dricka ordentligt.

Umgås med människor du tycker om, se till att skratta varje dag, gör en god gärning utan att kräva något tillbaka, ring en vän du saknar, och le tillbaka mot dem du möter. Om träning ger dig år till livet, ger detta dig liv till åren – garanterat!

Foto: friskis&svettis

Foto: Friskis&svettis

Kommentera

Underhålls av Jenkler IT AB


Kontakta oss | Vi som gör Nyfikengrå
Ansvarig utgivare: Ingrid Lindgren