Folk, Upplevt

s/y Madeleine hälsar från ett öde Atlanten

Den fem man starka besättningen med Kjell Sandberg (i blå skjorta) i mitten och Göran Silvander (i gult upp t h).

Den fem man starka besättningen med Kjell Sandberg (i blått) i mitten och Göran Silvander i gult längst upp till höger, vid avfärden från Kap Verde.

De närmar sig slutmålet i sex-åtta knop med vågor på upp till 4-5 meter, Kjell Sandberg och Göran Silvander, ägare till s/y Madeleine som tillsammans med runt 250 båtar från olika länder deltar i ett Atlantic Rally for Cruisers (ARC). Vi berättade om deras dröm att segla över Atlanten när de fortfarande befann sig vid spanska kusten i mitten av september. Läs om deras seglingsdröm här.

För en och en halv vecka sedan lämnade de hamnen i Kap Verde dit de tagit sig från Kanarieöarna. I nästa vecka räknar de med att nå slutmålet på Saint Lucia i Karibien. Vi har fått en rapport som Kjell Sandberg skickat via satellit mitt ute på Atlanten:

Man blir nästan religiös av månens glitter på vågtopparna

”Häromdan kom vi underfund med att vi kan skicka mail genom satellittelefonen nästan gratis.
Vi är snart inne på elfte dygnet, vi tror att vi ligger nånstans i mittfältet (det gick ju inte så bra på första delen till Kap Verde), och om vi fortsätter i samma fart i fyra dygn till, så kommer vi till Saint Lucia mitt på dan på tisdag.

Stämningen är god, vi har inte haft nån incident, eller skador, trots väldiga rullningar hela tiden. Man lär sig sova på rygg så platt som möjligt, för att inte rulla runt i kojen.

Vi har bytt vaktsystem nu när vi, efter ett avhopp i Kap Verde, är en man färre. Vi har ett tvåmans tretimmars överlappande system på nätterna från kl 21 till 09 och enmans system på dagarna.

Väderutsikter för två dygn framåt och positionsrapporter i Lat och Long för alla båtar får vi dagligen per satellit.
Vinden kommer sen några dagar bakåt rakt bakifrån i 10-12 m/s, Madeleine utför en fantastisk pardans på vågtopparna med Helmer, vår autopilot, i 6-8 knop. Vattentemperaturen har ökat från 22-23 gr i Las Palmas till nuvarande 28,4 gr. Våghöjden varierar mellan 2 till 4-5 meter.

Eftersom vi har begränsat med färskvatten, så ”duschar” vi genom att sitta på badplattformen med sele fäst i båten och häller hinkvis med saltvatten över huvudet.

Grönsakerna tog slut i onsdags, en vecka från start. Vi har dock några apelsiner och äpplen till frukosten.

Fullmånen, som inträffade i onsdags, har gjort nattvakterna fantastiska, man blir nästan religiös av skådespelet med månens glitter på vågtopparna. Eftersom vi går rakt västerut utmed 15:e breddgraden, från Kap Verde till St Lucia, så går både solen och månen upp rakt bakom oss, går om oss, fast på himlavalvet för att gå ner rakt framför oss.

Solen går upp (och ned) senare och senare på dagen. När vi kommer till Saint Lucia, får vi ställa om klockorna till 2 timmar tidigare.

Där väntar fester och prisutdelningar, ”locals” har fredagsfest med steelband, med fiskrätter utmed bygatan och så vidare.

Hälsningar från ett öde Atlanten, så långt ögat når…..”

Kjell Sandberg

Båtarnas positioner via satellit. s/y Madelein är den gula båten med vit kant. Bild: wordcruising.com.

Båtarnas positioner via satellit. s/y Madelein är den gula båten med vit kant. Bild: wordcruising.com.

Kommentarsfältet är stängt

Underhålls av Jenkler IT AB


Kontakta oss | Vi som gör Nyfikengrå
Ansvarig utgivare: Ingrid Lindgren