Fråga sjukgymnasten

-Testa nya träningsvanor mot smärta i ryggslutet

Fråga:

Hej, jag heter Calle och är en pigg och fysiskt aktiv 65 åring. Jag har egentligen varit frisk i hela mitt liv, men råkade ut för en bilolycka i min ungdom. Det orsakade besvär med sjukskrivning en vecka för ”generella besvär”.

Ryggraden röntgades, men inga fel fanns att finna. Jag vilade och åt tabletter i en vecka, därefter var jag åter igång på alla sätt.

Nu har jag sedan ett par månader tillbaka känt en tilltagande smärta i ryggslutet som ibland strålar ner mot vänster ljumske, pung och insidan av låret.

Det kan vara krångel med att kasta vatten ibland. Min husläkare sände mig till urologen, men allt var som det skulle: -Alla ryggar blir ju åldersförändrade.

Doktorn sa att jag skulle ta långa, raska promenader, och dricka mycket vatten.

Min fråga: Jag får ökade besvär från rygg och lite trängningar i urinröret efter cirka 45 minuters promenad. Ibland känner jag en lätt ilande smärta ner på insidan av vänster lår. Vad tror Du om detta? Vad kan jag göra själv?

Viveca svarar:

Jag har haft liknande patienter i min klinik, och då har orsaken legat i en degenererad (åldersförändrad) ryggrad, men med ”osteofyter” = bennabbar på kotorna. De kan minska hålet för nerver, som fyller en funktion i nämnda områden.

En noggrann ortopedisk/neurologisk undersökning (inklusive magnetröntgen) skulle kunna förklara besvären.

Jag vill råda dig att byta motionsform till cykling och simning (rygg). På vintern kan du pröva längdskidåkning.

När smärtan, och obehagen kommer, försök att sitta ner på huk, ihopkurad (så att ryggen blir rund) i ett par minuter, och känn efter om det lättar.

Träna bukmusklerna (för att stärka framsidan).

I säng eller på golv: prova att krypa ihop i fosterställning, på VÄNSTER sida, i ett par minuter.

Om det ger lindring, kan en sjukgymnast hjälpa dig med mobilisering och sträckning efter uppmjukning av muskulaturen.

Detta är något som ganska sällan opereras, men kan bli nödvändigt om besvären tilltar och blir konstanta.

Ren och temporär smärtlindring med mediciner, akupunktur, eller el-behandling kan vara ett annat alternativ.

Att bryta och byta träningsvanor kan ibland vara ett riktigt lyft!

Vänligen Viveca Lithner Ask

 

Kommentera

Underhålls av Jenkler IT AB


Kontakta oss | Vi som gör Nyfikengrå
Ansvarig utgivare: Ingrid Lindgren