Debatt, Krönika, Samhälle

Veckobrevet: Elscootra – på vems bekostnad

Foto: Tom Engström

Det har nu gått ett halvår sedan vi tog upp, den då, den nya flugan, elsparkcyklar,  som med ilfart spred sig över landet och framför allt drabbade  Stockholm.

Det har varit många turer sedan dess och många har förfasat sig över ”eländet”, inte minst över alla omöjliga ”parkeringar” som ställer till det för dem som promenerar i stan.
Var man än går så är risken stor att man snubblar på en elscooter som har slängts tvärs över trottoaren.

Under det här halvåret har miljöpartisten och trafikborgarrådet, Daniel Helldén, också hunnit uttala sin välsignelse över denna nya fordonsflotta och själv synts åka omkring på dylika ting, i regel utan skyddsutrustning.

Parkera i P-garaget och elscootra sista biten

Parkera bilen i garaget och rulla den sista sträckan till jobbet på el-sparkcykel tycker Helldén att stans bilister ska göra.
I ett pilotprojekt ska drygt 30 elscootrar placeras ut i tre parkeringshus som drivs av Stockholm  Parkering.

– Det kommer att gå mycket fortare att ta sig fram än att åka bil hela vägen in till stan, bilisterna slipper trängselavgifterna och bidrar samtidigt till en bättre miljö i Stockholm, säger han,. Det här projektet ska pågå under ett år.

Nonchalansen stör och skrämmer oss

Men vad hjälper det, menar många, om vi  ska bli skrämda av tysta snabbgående fordon på trottoarerna där vi sedan måste snubbla oss förbi  fordon som placerats helt regelvidrigt var som helst.

Nu har det inte funnits så mycket regler hittills för de här fordonen men där är en förändring på gång dels från trafikmyndigheten dels från elscooterföretagen som ser en fara i att alltför många både åker och parkerar nonchalant.

På vissa gator ska det snart inte gå ett åka annat än i gåfart, dvs sex kilometer i timmen. Fartbegränsningen sköts av systemet som känner av i vilka områden cyklarna befinner sig.

Våldsam skadeökning de senaste månaderna

En annan fråga som är allvarlig är risken för skador och i värsta fall dödsfall i samband med elsccooteråkandet.
Redan nu, under 2019, har antalet, anmälda, olyckor ökat med mer än 1000 procent.
Det handlar om skador i ansiktet, brutna handleder och brutna ben och en tragisk dödsolycka i Helsingborg.

Frågan blir politisk.

Socialdemokraternas oppositionsborgarråd, Jan Valeskog, vill att alla felparkerade elscootrar ska samlas upp varje dag och flyttas till områden där scooterbolagen får hämta dem mot en avgift på kanske 500 kronor.
Betalar de inte så skrotas fordonen och räkningen för skrotning går till scooterbolaget.
– Det är en ren politisk fråga att vi har den här anarkin, säger han. Bara i somras kom det in mer än 500 klagomål från medborgare om elsparkcyklar som hindrar framkomligheten. Det är viktigt, inte minst för pensionärer och funktionshindrade, så vi måste göra det vi har rätt att göra, nämligen flytta på det som står fel och i vägen.

Annars är de flesta inte direkt negativa till att det finns elsparkcyklar i större städer bara de körs vettigt, ställs upp på bra sätt och håller mer än tre månader för dålig kvalitet på elscootrarna leder verkligen till ett onödigt miljöslöseri.

Civilmotståndet har vaknat

Som ett kuriosum kan vi också nämna att det kommit förslag från några av våra läsare att vi, som varit med länge om det mesta, skulle gå in aktivt i den här frågan.

Starta grupper där någon med trafikkkort kan köra en stor lastbil, några är starka och kan lasta upp allt felparkerat elände och köra ut lasset till en grop några mil ut på landet där scooterföretagen sedan kan leta efter sina elsparkcyklar.
Detta skulle de inte har råd med under någon längre tid så ganska snart skulle det nog bli en förbättring för oss alla.

Nå, nu fixar kanske Valeskog detta, om Daniel Helldén kan låta bli att felparkera sig.

Visst är det skönt med en civilmotståndstanke ibland och tänka är ju inte förbjudet.

Så tänk mer, det finns mycket som vi skulle vilja och behöva ändra på för att få ett bättre samhälle.

Kommentera

Underhålls av Jenkler IT AB


Kontakta oss | Vi som gör Nyfikengrå
Ansvarig utgivare: Ingrid Lindgren